Klart vilka som får köra busstrafiken i Handen och Nynäshamn samt i Tyresö

Från sommaren 2025 ska Nobina köra bussarna i Handen och Nynäshamn och VR ska utföra trafiken i Tyresö. 85 procent av bussarna i dessa två avtalsområden kommer då gå på el.

Uppdragen innebär helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken, samt att förvalta SL:s fastigheter i respektive avtalsområde. Inom ramen för de nya avtalen kommer en stor del, 85 procent, av trafiken att drivas med el, i stället för som idag med biodiesel.

– Med dessa två avtal tar vi viktiga steg mot en framtid med helt eldriven busstrafik i Stockholms län, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen. Nobina och VR blir nyckelspelare i den omställningen.

Förutom de vinnande anbuden deltog Bergkvarabuss AB och Keolis Sverige AB i upphandlingarna. Alla anbud uppfyllde minimikraven och alla anbudsgivare gavs möjlighet att muntligen presentera sina anbud. Anbudsutvärderingen har skett utifrån kriterierna pris och kvalitet. Inom ramen för kvalitet har bedömningar gjorts av kvalitet på utförd trafik, samt förvaltning och utveckling av SL:s egendom.

Målet med upphandlingen har varit att teckna trafikavtal som ska bidra till att öka det kollektiva resandet, samtidigt som kundnöjdheten bibehålls och på sikt ökar. Andra mål är att trafiken ska bedrivas miljöanpassat, säkert och resurseffektivt. Avtalen innehåller incitament med bonus och viten för bland annat utförd trafik, punktlighet och resenärernas nöjdhet.

– Avtalen är utformade för att ge drivkrafter för fler och nöjdare resenärer, hantera en ökad trafik i expansiva områden samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, säger David Lagneholm.

Tilldelningsbesluten i trafiknämnden fattades den 17 april och kunde överklagas till Förvaltningsrätten senast den 29 april. Ingen har överklagat besluten. Det innebär att Region Stockholm kan teckna avtal med Nobina och VR, som vann upphandlingarna.

Fakta om trafikavtal Handen och Nynäshamn

• Avtalet sträcker sig över 10 år utan möjlighet till förlängning.
  • Avtalet har ett totalt värde av som mest cirka 7 miljarder kronor och ersättningsmodellen är en kombination av produktion och incitament.
  • Uppdraget innebär ett helhetsåtagande som utöver trafikproduktion innefattar bland annat trafikplanering, trafikinformation, biljettvalidering, fordonsanskaffning, drift och underhåll av hållplatser och depåer.
  • 85 procent av trafikutbudet ska bedrivas med elbussar.
  • I avtalsområdet finns idag 44 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 60 000.
  • Trafikstart är planerad till juni 2025.

Fakta om trafikavtal Tyresö

• Avtalet sträcker sig över 10 år utan möjlighet till förlängning.
  • Avtalet har ett totalt värde av som mest cirka 3,5 miljarder kronor och ersättningsmodellen är en kombination av produktion och incitament.
  • 85 procent av trafikutbudet ska bedrivas med elbussar.
  • I avtalsområdet finns idag 22 linjer och antalet dagliga påstigande är cirka 40 000.
  • Trafikstart är planerad till juni 2025.

Prenumerera på nyheter