Filmjuryn – Unga skolbioagenter 2024

Arbetar du med elever i årskurs 6–8? Nu finns chans för skolor i Botkyrka, Huddinge och Skärholmen att anmäla intresse för att delta i ett nytt utvecklingsarbete där elevernas röster om skolbiofilm får ta plats.

Filmjuryn – unga skolbioagenter 2024 är ett uppdrag som riktar sig till elever i årskurserna 6–8. De elever som medverkar får ingå i en jury som ansvarar för att välja, nominera och motivera årets bästa skolbiofilm i Stockholms län.

Som skolbioagenter får eleverna delta på filmvisningar, samtal med gäster och workshoppar tillsammans med filmpedagoger, filmkonsulenter, regissörer, gäster och distributörer inom området.

Tillsammans med Botkyrka kommun, Huddinge kommun och Skärisbiografen genomför Region Stockholms filmkonsulenter ett pilotprojekt i syfte att stärka barns och ungas delaktighet och inflytande i länets skolbioverksamheter.

Mer information om uppdraget

I uppdraget som skolbioagent ingår att:

• Delta i en filmjury och tillsammans med andra unga representanter välja, nominera och motivera årets bästa skolbiofilmer, utifrån det urval som finns i Region Stockholms kulturkatalog.
  • Ingå i en jury som beslutar vilken skolbiofilm som kommer att visas som skolbio för andra skolor i deras respektive kommuner under våren 2025.
  • Delta vid två tillfällen på Skärisbiografen under hösten 2024.

Se mer i Region Stockholms Kulturkatalog

Tillfälle 1: Nominering av två filmer

• Datum: 14 oktober
  • Tid: Klockan 09:15-13:00
  • Plats: Skärisbiografen i Skärholmen

Dagen inleds med ett studiebesök och rundvandring i Skärisbiografens lokaler. I biografen får jurygruppen, som består av högst 18 deltagare från olika skolor och kommuner, en presentation av varandra och av uppdraget. Under ledning av en filmpedagog får de en genomgång och presentation av filmerna i Kulturkatalogen. De får se filmklipp och trailers från aktuella skolbiofilmer för deras årsgrupp. I en workshop får de sedan nominera två av dessa filmer som kommer visas vid nästa tillfälle. Under dagen bjuds det på fika och lunch på Skärisbiografen.

Tillfälle 2: Filmvisning, val och motivering

• Datum: 21 oktober
  • Tid: Klockan 09:15-15:00
  • Plats: Skärisbiografen i Skärholmen

Under dagen får juryn se två långfilmer som de nominerat vid föregående tillfälle. Efter varje filmvisning hålls samtal under ledning av en filmpedagog och inbjudna gäster. Under en workshop får juryn sedan välja ut den film som de vill utse till årets bästa skolbiofilm, samt och motivera varför. Under dagen bjuds det på fika och lunch på Skärisbiografen. Dagen avslutas med utdelning av diplom och tack för elevernas uppdrag som skolbioagenter.

Hur kan jag som lärare koppla detta till skolans undervisning?

Uppdraget kan med fördel integreras i skolans undervisning, inte minst när det gäller språkutveckling. Uppdraget innebär att eleverna kommer att få argumentera och motivera sina åsikter muntligt, skriftligt och i samarbete med andra.

Som skolbioagent får dina elever:

• Genom filmvisningar, samtal och workshoppar öka sin filmkunnighet och visuella läskunnighet.
  • Få inflytande över skolbioutbudet i länets kommuner.
  • Vara en del av en demokratisk process och lära sig samarbeta med andra elever.
  • Språklig utveckling genom att, muntligt och skriftligt, motivera och argumentera för sina åsikter.
  • Praktisera och tillämpa flera av de artiklar som lyfts i Barnkonventionen.

För frågor och intresseanmälan från skolor i Botkyrka, Huddinge eller Skärholmen finns kontaktuppgifter för respektive område här nedan.

Intresseanmälan Unga Skolbioagenter

Här hittar du e-postadresser till respektive kontaktperson för varje område.

Botkyrka kommun, Susanna Freund Widman
Huddinge kommun, Mirja Timmerlid
Skärisbiografen, Valentina Bender

Har du frågor om samarbetet? Välkommen att kontakta Region Stockholm.

Kontakta Region Stockholms filmkonsulent

Kontakta Linda Lindgren, filmkonsulent barn och unga för allmänna frågor om samarbetet.

Observera att intresseanmälan sker via kommunerna.

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.