270 tunnelbanevagnar av modell C20 färdigrenoverade

Den 27 februari lämnade den sista ombyggda C20-vagnen verkstaden i Västerås för att trafikera Stockholms tunnelbana igen. Det innebär att Region Stockholm har rustat upp alla 270 vagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.

Modernisering för en mer attraktiv kollektivtrafik

När C20-vagnarna köptes, beräknades vagnarna gå i trafik med bra kvalitet i cirka 30 år. Syftet med uppgraderingen har varit att bibehålla en fortsatt hög kvalitet, öka tillgängligheten och ge resenärerna en tryggare resa. Moderniseringen av C20-vagnarna har kostat cirka 1,4 miljarder kronor.

– Det har varit ett omfattande arbete att bygga om alla C20-tunnelbanevagnar, där vissa vagnar hade varit i bruk i 20 år. Trots pandemin, materialbrist och en komplex transportlösning har vi lyckats hålla en bra takt och hög kvalitet på vårt arbete. Jag är stolt över det vi har åstadkommit. De nya vagnarna gör tunnelbanan mer tillgänglig för alla resenärer, säger Mikael Shin, projektledare på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Fakta – Uppgradering av C20

• Det upplevs mindre trångt att vistas i vagnen när ytor öppnas upp och det blir lättare att röra sig. Mycket av interiören påminner om de nyaste tunnelbanevagnarna, C30.
  • Avsedda ytor för resenärer med barnvagn, rullstol och rullator som slipper stå i gången eller vid dörrarna. En rullstolssymbol på utsidan av vagnen markerar var ytorna finns.
  • Nya, större informationsskärmar med utökad trafikinformation finns i tåget.
  • Ett nytt trygghetskamerasystem med fler kameror och högre upplösning ger polisen bättre förutsättningar att lösa brott.