Läget i vården årsskiftet 2023/2024

Läget på akutsjukhusen har vid årsskiftet 2023/2024 varit ansträngt men hanterbart. Trettonhelgen blev bättre för sjukvården än befarat och överlag har läget i vården varit mer gynnsamt än förra året.

Region Stockholm har mellan mitten av december och slutet av januari publicerat en lägesrapport om vården varje torsdag. Detta är den sjätte och sammanfattande rapporten över läget i vården årsskiftet 2023/2024.

-Helgerna kring jul och nyår är alltid tuffa för sjukvården. Jag kan dock konstatera att läget i vården varit bättre detta årsskifte än på flera år. Det har varit ansträngt men ändå hanterbart. Vi har haft en bra beredskap, hjälpts åt inom regionen och haft ett bra samarbete med kommunerna, säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

-Jag vill rikta ett särskilt tack till medarbetarna i vården för goda insatser.

I december var situationen på akutsjukhusen på många håll ansträngd. Flera virus som till exempel influensa, covid-19 och RS-virus var i omlopp och innebar en belastning på sjukvården. RS-virus, som framför allt drabbar de allra yngsta och äldsta, ökade under december och trycket på barnakuterna i regionen var högt. Den ansträngda situationen blev tuffare av en ökad sjukfrånvaro bland medarbetarna.

Över jul och nyår kunde vi konstatera att färre behövde sjukhusvård på grund av covid-19, men influensa ökade bland patienterna. Efter nyår avtog även den branta ökningen av både influensa och RS-virus, samtidigt som många behövde söka vård på grund av halkolyckor i det snöiga vädret.

Belastningen under trettonhelgen var relativt ansträngd med ett högt tryck på akutmottagningarna. Av erfarenhet vet vi att jul, nyår och trettonhelg är en tuff tid på sjukhusen, men relativt sett var dessa helger bättre jämfört med förra årsskiftet.

Under perioden december till januari har chefläkarna och sjukhusdirektörerna i Region Stockholm träffats regelbundet en gång i veckan för att följa utvecklingen och vidta nödvändiga åtgärder. Alla verksamheter har också gjort en planering inför jul och nyårshelgen för att säkerställa nödvändig bemanning. Under jul och nyår sattes extra åtgärder in inom ambulanssjukvården, till exempel jourläkarbilar och akutläkarbilar. På sjukhusen har fokus legat på den akuta och nödvändiga vården och planerad vård som kan vänta utan medicinska risker har skjutits fram. Den geriatriska vården har varit förstärkt och regionen har haft ett bra samarbete med kommunerna.

I lägesrapporterna har vi återkommande lyft behovet av fler blodgivare.

Fler blodgivare behövs

Fler blodgivare behövs för att det alltid ska finnas blod till de patienter som behöver. Varje dag går det åt 100 liter blod i Stockholms sjukvård. Mest blod går till patienter med cancer och kroniska sjukdomar, och vid operationer. Blod är en färskvara som bara kan lagras i sex veckor, och därför behöver blodlagret kontinuerligt fyllas på. Alla blodgrupper behövs. Om du är 18 - 60 år och frisk är chansen stor att du kan ge blod. Boka din tid eller anmäl dig här:  https://geblod.nu/boka-tid/