Fler får sin sjukvårdskallelse digitalt
Allt fler patienter får sina kallelser i appen Alltid öppet sedan möjligheten kom för ett år sedan. Fler och fler verksamheter inom Region Stockholm använder e-kallelser, som underlättar för patienten och sparar resurser för vården.
- Det finns flera fördelar med e-kallelser. Patienten får den snabbare i sin telefon jämfört med traditionell post, och vården sparar både arbetstid och kostnader för porto. Dessutom minskar vår miljöpåverkan, säger Lisa Ryding, objektledare för Alltid öppet i Stockholms läns sjukvårdsområde.
När invånare laddar ner Alltid öppet samtycker de till att få kallelser digitalt i appen och via sin digitala brevlåda, om de är anslutna till Kivra eller Min myndighetspost. När det finns en ny kallelse i appen får användaren ett sms om det. Om man inte öppnar sin kallelse inom en viss tid skickas den med traditionell post. Mottagare som hellre vill ha kallelsen direkt till sin fysiska postlåda har möjlighet att välja det alternativet i appen.
Diagrammet visar utvecklingen av antalet e-kallelser sedan start 2022. Allt fler enheter använder sig av möjligheten att skicka e-kallelser och antalet e-kallelser som patienter läser ökar.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Barn och unga som beviljats tandregleringar kan behöva byta vårdgivare
Smajla Dental AB har gått i konkurs i juni 2025. De 875 patienterna som har beviljats tandreglering hos Smajla Dental behöver nu byta vårdgivare.Sommarrapport om läget i vården vecka 29
Region Stockholm publicerar på torsdagar från och med den 26 juni en sommarrapport om läget i vården. Det här är den fjärde rapporten för sommaren 2025.Stabilt läge och tätt samarbete i förlossningsvården
Under sommaren föds många barn samtidigt som medarbetarna i förlossningsvården behöver få sina sommarledigheter.