Fler får sin sjukvårdskallelse digitalt
Allt fler patienter får sina kallelser i appen Alltid öppet sedan möjligheten kom för ett år sedan. Fler och fler verksamheter inom Region Stockholm använder e-kallelser, som underlättar för patienten och sparar resurser för vården.
- Det finns flera fördelar med e-kallelser. Patienten får den snabbare i sin telefon jämfört med traditionell post, och vården sparar både arbetstid och kostnader för porto. Dessutom minskar vår miljöpåverkan, säger Lisa Ryding, objektledare för Alltid öppet i Stockholms läns sjukvårdsområde.
När invånare laddar ner Alltid öppet samtycker de till att få kallelser digitalt i appen och via sin digitala brevlåda, om de är anslutna till Kivra eller Min myndighetspost. När det finns en ny kallelse i appen får användaren ett sms om det. Om man inte öppnar sin kallelse inom en viss tid skickas den med traditionell post. Mottagare som hellre vill ha kallelsen direkt till sin fysiska postlåda har möjlighet att välja det alternativet i appen.
Diagrammet visar utvecklingen av antalet e-kallelser sedan start 2022. Allt fler enheter använder sig av möjligheten att skicka e-kallelser och antalet e-kallelser som patienter läser ökar.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Beslut om statliga medel för stärkt kvinnohälsa
Utbildning och kompetensutveckling inom hela förlossningsvården. Det är exempel på vad de statliga medlen för att stärka kvinnors hälsa fördelas till.Vaccination och psykisk hälsa i fokus – möt Region Stockholm på Järvaveckan
På årets Järvaveckan den 11–15 juni bjuder Region Stockholm in till ett program fyllt med hälsoaktiviteter, information, samtal och inspiration.Fem ideella organisationer får verksamhetsbidrag för att hjälpa barn och unga med ätstörningar
Primärvårdsnämnden har beslutat att fördela 5 miljoner kronor i bidrag till ideella organisationer som arbetar med insatser mot barn och unga med ätstörningar.