Fler får sin sjukvårdskallelse digitalt
Allt fler patienter får sina kallelser i appen Alltid öppet sedan möjligheten kom för ett år sedan. Fler och fler verksamheter inom Region Stockholm använder e-kallelser, som underlättar för patienten och sparar resurser för vården.
- Det finns flera fördelar med e-kallelser. Patienten får den snabbare i sin telefon jämfört med traditionell post, och vården sparar både arbetstid och kostnader för porto. Dessutom minskar vår miljöpåverkan, säger Lisa Ryding, objektledare för Alltid öppet i Stockholms läns sjukvårdsområde.
När invånare laddar ner Alltid öppet samtycker de till att få kallelser digitalt i appen och via sin digitala brevlåda, om de är anslutna till Kivra eller Min myndighetspost. När det finns en ny kallelse i appen får användaren ett sms om det. Om man inte öppnar sin kallelse inom en viss tid skickas den med traditionell post. Mottagare som hellre vill ha kallelsen direkt till sin fysiska postlåda har möjlighet att välja det alternativet i appen.
Diagrammet visar utvecklingen av antalet e-kallelser sedan start 2022. Allt fler enheter använder sig av möjligheten att skicka e-kallelser och antalet e-kallelser som patienter läser ökar.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Fortsatt utveckling av BVC:s hembesöksprogram
Region Stockholm får drygt 16 miljoner i statsbidrag från Socialstyrelsen för fortsatt utveckling av barnhälsovårdens utökade hembesöksprogram.Andelen barn som ammas ökar i länet
Andelen barn i Stockholms län som enbart ammades vid fyra månaders ålder har ökat. Det är ett av många resultat om barns hälsa i 2024 års rapport.Nytt pilotprojekt ska ge bättre psykiatrisk vård till gängavhoppare
Psykiatriutskottet har fattat beslut om ett nytt pilotprojekt för personer som har lämnat gängkriminalitet.