Fler får sin sjukvårdskallelse digitalt
Allt fler patienter får sina kallelser i appen Alltid öppet sedan möjligheten kom för ett år sedan. Fler och fler verksamheter inom Region Stockholm använder e-kallelser, som underlättar för patienten och sparar resurser för vården.
- Det finns flera fördelar med e-kallelser. Patienten får den snabbare i sin telefon jämfört med traditionell post, och vården sparar både arbetstid och kostnader för porto. Dessutom minskar vår miljöpåverkan, säger Lisa Ryding, objektledare för Alltid öppet i Stockholms läns sjukvårdsområde.
När invånare laddar ner Alltid öppet samtycker de till att få kallelser digitalt i appen och via sin digitala brevlåda, om de är anslutna till Kivra eller Min myndighetspost. När det finns en ny kallelse i appen får användaren ett sms om det. Om man inte öppnar sin kallelse inom en viss tid skickas den med traditionell post. Mottagare som hellre vill ha kallelsen direkt till sin fysiska postlåda har möjlighet att välja det alternativet i appen.
Diagrammet visar utvecklingen av antalet e-kallelser sedan start 2022. Allt fler enheter använder sig av möjligheten att skicka e-kallelser och antalet e-kallelser som patienter läser ökar.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Många gravida väljer vaccination mot kikhosta
För drygt ett år sedan blev vaccination mot kikhosta kostnadsfri för gravida i Stockholms län. Nu är cirka 70 procent av de nyförlösta mammorna vaccinerade.Region Stockholm är oberoende av hyrbemanning
Efter två års arbete med minskat beroendet av inhyrd bemanning i hälso- och sjukvården har antalet anställda ökat, kostnaderna reducerats och övertiden minskat.Stärkta insatser för psykisk hälsa och kortare köer till BUP
Region Stockholm får drygt 230 miljoner kronor i statliga medel för att utveckla specialistpsykiatrin och korta väntetiderna till BUP.