Sjuktransporter får utökat sjukvårdsuppdrag

I den nya upphandlingen av sjuktransporttjänsten utökas uppdraget och kompetenskravet stärks. Varje sjuktransportteam ska till exempel innehålla en undersköterska, sjuktransporterna ska kunna larmas vid hjärtstopp och fordonen ska utrustas med sirener för att kunna utföra uppdrag som kräver fri väg. Genom detta går sjuktransporttjänsten från en renodlad transporttjänst till en mer hälso- och sjukvårdsinriktad tjänst.

Sjuktransporttjänsten består av ambulansliknande fordon som transporterar patienter till, från och mellan olika vårdgivare som finansieras av Region Stockholm, dvs de flesta vårdgivare i länet. Tjänsten fungerar som ett komplement och en avlastning till övrig prehospital vård.

- Sedan pandemin har vi sett att antalet uppdrag för sjuktransporterna har ökat och fortsätter att ligga på en hög nivå. 2019 utförde tjänsten 42 000 uppdrag. I år väntas antalet uppdrag landa på omkring 54 000 uppdrag. Sjuktransporterna är redan idag en mycket viktig resurs som vi nu stärker ytterligare, säger Patrik Söderberg, chefläkare för prehospital vård i Region Stockholm.

Anbudsperioden är nu öppen och det nya uppdraget börjar gälla under våren 2024.

Det utvidgade uppdraget i korthet:

• Undersköterska – kompetenshöjande åtgärd i samtliga sjuktransportteam.
  • Resursförstärkning – ska kunna användas för tillfällig utökning av kapacitet vid exempelvis tillfälliga belastningstoppar.
  • Smittskydd – ska ha möjlighet att utföra transport av misstänkt eller konstaterat smittsam patient.
  • First responder - på uppdrag av prioriterings- och dirigeringstjänsten ska sjuktransportteamet agera som first responder vid ett misstänkt hjärtstopp.
  • Utryckningskörning – trafiksäkerhetsåtgärd för att kunna utföra uppdrag som kräver fri väg.
  • Beredskap – bistå priotiterings- och dirigeringstjänsten och övrig prehospital vård genom att kunna agera på ett utökat uppdrag vid aktivering av eskaleringsplanen.
  • Ge syrgas - i tjänsten ingår att kunna administrera syrgas till vissa resenärer. Detta gäller i de fall då resenären har en läkarordination av syrgas och har behov av syrgas även under transporten.

- Vår bedömning är att den nya sjuktransporttjänsten kommer att ha positiva effekter på vårdsystemet då vårdplatser snabbare kommer kunna frigöras genom förbättrad tidspassning, snabbare avtransporter från vårdenheter samt möjlighet att i högre utsträckning än idag kunna stötta ambulanssjukvården, säger Patrik Söderberg.