Stålbro till Tvärbanan lyftes på vid Solvalla
I helgen 23-24 juli lyftes stålbron vid Solvalla på plats. Den går över Mälarbanans spår och parallellt med Ulvsundavägen.
Stålbron utgör skelettet till den kompletta bron. Den ska kläs in i betong innan det är dags att lägga på tvärbaneräls.
Brodelen över Mälarbanan är ca 160 m lång och består av 3 så kallade fack. Hela bron består av 23 fack och blir närmare 700 m lång.
Fakta om bron
Solvallabron är en komposit stål- och betongbro där underdelen utgörs av en stålkonstruktion och överbyggnaden (farbanan) består av traditionell platsgjuten betong.
Stål och betong verkar här på ett optimalt sätt tillsammans, där stålet tar dragkraft och betongen tryckkraft. Materialen samverkar via tvärkraftsarmering (studs) som är en del av stålkonstruktionen.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter

Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
9 november öppnar Saltsjöbanan efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Inte längre bara innerstan – nu får busslinjerna 176 och 177 påstigning via alla dörrar
För en enklare och smidigare resa kan du från den 3 november kliva ombord och blippa din SL-biljett via alla dörrar på busslinjerna 176 och 177.
Snart inleds ett nytt kapitel i tunnelbanans historia – när ny operatör tar över
Natten till söndag den 2 november träder det nya tunnelbaneavtalet i kraft och Connecting Stockholm börjar köra tunnelbanan.