Region Stockholm passerar vaccinmilstolpar – 500 000 registrerade vaccinationer och 20 procent av den vuxna befolkningen har fått en första dos

Region Stockholm har nu passerat två viktiga milstolpar i vaccineringen mot covid-19 – över 500 000 vaccinationer har registrerats och 20 procent av den vuxna befolkningen har fått en första dos. Dessutom har 74,5 procent av alla personer över 65 år fått minst en vaccindos.

Det har snart gått fem månader sedan Region Stockholm inledde vaccinationerna mot covid-19 på särskilda boenden för äldre. Vaccinationerna har de senaste veckorna gått snabbt framåt och i onsdags inleddes fas 3 med personer som är födda 1961 eller tidigare samt olika medicinska riskgrupper.

- De senaste fem månaderna har verkligen varit intensiva och vi har gång på gång varit tvungna att planera om vaccinationerna eftersom vaccinet inte levererats enligt plan. De senaste veckorna har prognoserna varit rätt stabila och vi har därför kunna växla upp tempot betydligt, säger Magnus Thyberg, vaccinsamordnare i Region Stockholm.

I takt med att vaccinationerna går snabbt framåt passeras också ett antal milstolpar. Nu har Region Stockholm passerat över 500 000 registrerade vaccinationer samtidigt som en femtedel av den vuxna befolkningen fått en dos. Dessutom är regionen på god väg att nå det nationella målet om att minst 80 procent av alla personer över 65 år ska ha fått minst en vaccindos. Ett mål som är satt till mitten av maj.

- Vi har nu vaccinerat 74,5 procent av de som är 65 år och äldre med minst en vaccindos. Målet är 80 procent. Vi är inte där än, men det känns som vi har det inom räckhåll, och det är naturligtvis riktigt glädjande eftersom vi är på väg att skapa en bra vaccintäckning i viktiga grupper, säger Magnus Thyberg, och avslutar:

- Även om vi passerat några viktiga milstolpar så har vi mycket kvar. Allmänhetens vaccination beräknar vi starta i mitten av maj och då handlar det om att erbjuda vaccin till omkring 1,4 miljoner invånare. Det är en utmaning som vi nu planerar intensivt för.

Aktuell information om vaccinationerna finns på 1177.se