Planskild korsning vid Enebybergs station

Uppläsnings-funktionen kräver att du accepterar inställnings-cookies

Vid Portvägen bredvid Enebybergs station i Danderyd bygger vi om järnvägskorsningen till en ny planskild korsning. Tågen kommer gå på en bro medan biltrafik samt gång- och cykeltrafik passerar under banan. Planskilda korsningar ökar säkerheten och förbereder banan för framtidens trafikering. Norr om stationen bygger vi en gångtunnel.

Projektets tidslinje

Detta gör vi

För att göra Roslagsbanan mer säker och förbereda för framtidens trafikering bygger vi nya planskilda korsningar vid Enebybergs station i Danderyd. En för all trafik vid Portvägen samt en gångtunnel i höjd med Gethagsvägen.

Syfte

Flera övergångar längs Roslagsbanans har byggts om till mer säkra planskilda korsningar. Genom att tåg och övriga trafik korsar banan i olika plan ökar säkerheten markant. Med fler passager för gång- och cykel ökar vi även tillgängligheten.

Vem påverkas och tidplan

Arbetena startar under början av 2022. Portvägen kommer att stängas av för all trafik i cirka 14 månader och en provisorisk gångbro kommer då att finnas på plats. Under sommaren 2022 kommer hela Roslagsbanan stängas av i cirka sju veckor.

Här kan du registrera ditt mobilnummer för att få akut störningsinformation direkt i mobilen. Vi använder sms-utskick när en plötslig förändring sker som vi inte hunnit lägga ut här på webbplatsen.

Aktuella arbeten vid Enebybergs station

Helg- och nattarbeten midsommar och vecka 26
Hela midsommarhelgen och vecka 26 arbetar vi dygnet runt. Under första veckan av trafikavstängningen river vi räls och signalanläggning. Mindre bullrande arbeten utförs under nattetid.

Östra sidan av järnvägen:
Det är fortsatt en del betongarbeten kvar med järnvägsbron. Planerad lansering är i mitten av juli. Byggtrafiken åker främst in från Mosstorpsvägen via Östra Banvägen samt via Portvägen.

Västra sidan av järnvägen:
Arbetet med att gräva ur massor fortsätter och då det är mer berg i marken på denna sida innebär det bergschakt och sprängningar. Vi borrar i berget som förberedelse för sprängningarna. När tågtrafiken är avstängd spränger vi vid fler tillfällen under dagtid. Alla sprängningar föregås och avslutas med ljudsignaler. Vi arbetar vidare med sponten (stödväggen) och borrar för att sätta dubb och hammarband, något vi gör för att sponten ska sitta ihop.
Byggtrafiken går via Ringvägen in till arbetsområdet.

Spårområdet
Nu när tågtrafiken är avstängd schaktar och spontar vi rakt över spårområdet för att förbereda för att skjuta in bron i sitt rätta läge.

Underhållsarbeten
Strukton, som utför underhållsarbeten på Roslagsbanan, passar på att göra vissa arbeten medan banan ändå är avstängd.
De byter räls och slipers på sträckan mellan Enebybergs station till den nya gångtunneln.

Nya slipers, som ska ersätta de gamla på banan, läggs längs med Östra Banvägen vilket påverkar framkomligheten i området. Byggtrafik trafikera Vråkstigen och Östra Banvägen.

Söder om Enebybergs station ska plattformen och banvallen på västra sidan justeras i höjd. Det innebär att södra delen av plattformen rivs samt att räls, slipers bullerskärmar och makadam tas bort innan marken justeras och banan återställs. Arbetet med att ta bort makadam är ett mycket bullrande arbete som beräknas ta cirka två dagar.

Det är av yttersta vikt att avstängningar kring byggarbetsplatsen respekteras och att ingen korsar spåren under bron, så kallade spårspring. Det är för allas vår säkerhet.

Arbeten vid nya gångtunneln mellan Gethagsvägen och Gärdesvägen

Korsningen Västra Banvägen/Gethagsvägen planerar stängas för biltrafik under vecka 27. Gång- och cykeltrafik kommer kunna passera. Bullerskärmarna tas ner och schaktarbeten påbörjas under vecka 26.

På östra sidan av spåren börjar arbetet med att sponta och schakta igenom till västra sidan. Under trafikavstängningen och fram till att den nya gångtunneln öppnar är gång- och cykelvägen från Östra Banvägen till Roslags Näsby station stängd. Alternativ väg går via Mosstorpsvägen.

Byggtrafiken går via Mosstorpsvägen och Gärdesvägen till arbetsområdet på östra sidan och via Höglidsvägen och Västra Banvägen på västra sidan.

Vi planerar att öppna den nya tunneln under hösten 2022.

Det är av yttersta vikt att avstängningar kring byggarbetsplatsen respekteras och att ingen korsar spåren under bron, så kallade spårspring. Det är för allas vår säkerhet.

Kartan visar hur gång- och cykeltrafiken påverkas. 

Den provisoriska bron 

Den provisoriska bron möjliggör en övergång så länge korsningen vid Portvägen är stängd. För att säkerheten ska fungera på plats är det av yttersta vikt att ingen passerar spåren där det inte är tänkt (så kallade spårspring). 

I trapphusen upp till bron finns barnvagnsramper. Eftersom bron ligger en bit söder om stationen, med brofästen längst ner på Enmans Väg och vid vändplanen på Östra Banvägen, tar det lite längre tid att ta sig till plattformen och tåget. Bron, som kan vara något svårtillgänglig, finns på plats för att ändå möjliggöra en övergång under tiden som korsningen vid Portvägen är stängd. 

För dig som inte kan ta dig över järnvägen via bron, till exempel om du har en rullator eller är rullstolsburen finns en taxilösning. För att nyttja den ringer du Sverigetaxi på telefonnummer 020-20 20 20. Taxin är på plats inom en timme så det är bra att beställa i tid. Eftersom taxiresan ska ersätta övergången vid Portvägen kommer två taxistolpar sättas upp, en på var sida dit taxin hämtar och lämnar. Stolparna kommer finnas på västra sidan vid brofästet på Enmans Väg och på östra sidan i korsningen Mosstorpsvägen och Östra Banvägen. Du betalar resan själv och skickar sedan in kvittot till oss varefter vi betalar tillbaka pengarna.

Kvittot fotas och mejlas till kontaktroslagsbanan@sl.se eller skickas via post till:

Trafikförvaltningen, Roslagsbanans utbyggnad
Att: Malin Quist
Kemistvägen 1B
183 79 Täby

Ett alternativt sätt för dig som reser med tåget är att åka till Roslags Näsby, byta där och åka tillbaka en station för att hamna på den sida av järnvägen där du behöver gå av. 

För dig som cyklar förbi Enebyberg norrifrån är det en klar fördel att korsa järnvägen redan i Roslags Näsby, Täby, för att slippa ta cyklen via trapptornet och över bron i Enebyberg.  

Portvägen mot Väst_1280.jpg

Illustrationen visar hur den planskilda korsningen kommer se ut på östra sidan av järnvägen. 

Det här gör vi vid station Enebyberg

Vid Portvägen bredvid Enebybergs station bygger vi en så kallad planskild korsning, det vill säga en järnvägsbro, där biltrafik samt gång- och cykeltrafik passerar under banan. Syftet med ombyggnationen är främst att öka säkerheten och tillgängligheten vid Enebyberg station.

2020 fick vi det tillstånd för vattenverksamhet som krävs för projektet eftersom våra arbeten kommer att påverka grundvattnet. 

Portvägen mot Öst_1280.jpg

Illustrationen visar hur den planskilda korsningen kommer att se ut på västra sidan av järnvägen.

Arbetstider och tidplan

Grundtider för arbetena är vardagar klockan 07.00 – 19.00. Vissa kvällar behöver vi arbeta till klockan 22.00, då med mindre bullrande arbeten. Vi kommer även arbeta vissa helger, inför dessa skickar vi ut sms till alla som anmält sig till tjänsten. Anmäl dig direkt här. 
De nya planskilda korsningarna öppnar under våren/sommaren 2023.

Annorlunda byggmetod

Vi bygger passagen, eller tunneln, vid sidan av banvallen. Under sommaren 2022 stänger vi av Roslagsbanan för att gräva bort befintligt spår och skjuta in den färdigbyggda tunneln i sitt rätta läge. Sedan återbygger vi spår ovanpå tunneln. Anledningen till det här arbetssättet är att vi ska ha banan avstängd under så kort period som möjligt. 

Under byggtiden finns en provisorisk bro för gång- och cykeltrafik söder om Enebybergs station, för att möjliggöra att passera Roslagsbanan och ge tillträde till Enebybergs station. 

Illustration över Portvägen

Illustrationen visar hur området kring Portvägen och Enebybergs station kommer se ut. 

Ny passage vid Gethagsvägen

Gethagsvägen mot Öst_1280.jpgIllustrationen visar hur tunneln vid Gethagsvägen kommer att se ut på västra sidan av järnvägen. 

På uppdrag av Danderyds kommun bygger vi också en gångtunnel i höjd med Gethagsvägen, norr om Enebybergs station. Vi bygger den samtidigt som vi bygger om Portvägen och under avstängningen i sommar lyfter vi rörtunneln på plats.

Illustration över tunneln vid Gethagsvägen, östra sidanIllustrationen visar hur tunneln vid Gethagsvägen kommer att se ut på östra sidan av järnvägen.

Frågor och svar

Övergången kommer hållas stängd fram till våren 2023 då den nya planskilda korsningen öppnar. För gång- och cykeltrafik kommer en provisorisk bro finnas på plats.
Även korsningen Gethagsvägen/Västra Banvägen hålls stängd till våren 2023. 

Det hade inte gått att slutföra arbetet med den nya planskilda korsningen om huset stått kvar på på platsen. 

Det är SL:s upphandlade entreprenör NVBS som utför arbetena vid både Portvägen och Gethagsvägen. 

Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra regionstockholm.se!

Hjälpte den här informationen dig?
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra regionstockholm.se!

Hjälpte den här informationen dig?