Nya tunnelbanetågen har hunnit tjugofem varv runt jorden

För ett år sedan hade de nya tunnelbanetågen premiär i Stockholms tunnelbana. Nu har de nya vagnarna sammanlagt rullat över en miljon kilometer och introduktionen har gått över förväntan. C30, som tågen heter, är rymligare, har fler dörrar, utökad passagerarinformation och är dessutom utrustade med luftkonditionering.

Den 26 oktober 2020, mitt under pandemin, var de nya tågen redo att trafikera den röda linjen fullt ut. Istället för en större publik invigning blev det en mer diskret start. För alla de som uppmanades att undvika kollektivtrafiken skapades en digital premiärtur i form av en så kallad 360-film. Trots att restriktionerna sedan dess släppt tickar visningarna på. Vissa saker måste man ändå åka med tåget fysiskt för att få uppleva. Ulltygen på sätena, luftkonditioneringen, den tystare och mjukare gången, tillgänglighetsanpassningar i form av flexytor som rymmer bland annat rullstolar, barnvagnar och skrymmande bagage, blindskrift på dekaler och stolar speciellt avsedda för resenärer med särskilda behov.

Fler funktioner klara att användas fullt ut

Efterhand som tågen anpassats till Stockholms tunnelbana blir fler och fler funktioner klara att användas fullt ut. En av de stora fördelarna med C30, ur trygghetssynpunkt, är möjligheten att trådlöst överföra information från videoövervakningssystemet. Något som även kommer vara möjligt på de vanliga tunnelbanevagnarna som nu byggs om. Det faktum att C30 är ett väldigt uppkopplat tåg ger också andra fördelar, som kanske inte märks för resenärerna under resan men som ändå bidrar till att göra de nya tågen driftsäkra och kostnadseffektiva. Bland annat kan underhåll planeras långt i förväg genom att tåget pratar med ”systemen på landsidan”.

Nya tunnelbanevagnar levereras löpande från tillverkaren i Tyskland och sätts därefter i trafik. 2024 planeras alla 96 tågen vara levererade. Parallellt med att de nya tågen levereras skrotas de äldsta tågen ut vilket leder till både ökad attraktivitet och ökad kapacitet i tunnelbanan.