Första C30-vagnen når Stockholm
Leveransen påbörjas av de första vagnarna. Totalt ska 96 vagnar levereras.
Leveransen påbörjas av de första vagnarna. Totalt ska 96 vagnar levereras.
Här testas olika delsystem som bromssystem och dörrar.
Fordonsgodkännande från Transportstyrelsen. Möjliggör fortsatta tester i blandad trafik.
Driftsäkerhetstester inleds. Syftet är att verifiera att vagnarnas driftsäkerhet motsvarar våra högt ställda förväntningar. Testerna görs med korta och långa tåg.
C30 börjar synas på spåren. Syftet är att verifiera hur tåget beter sig som helhet i vanlig trafikering. Detta innebär att tågen testas mellan ordinarie avgångar.
Nästa steg i testerna av C30 innebär att passagerare släpps ombord. Detta för att upptäcka eventuella avvikelser som inte uppstår vid simulering eller andra tester. När denna testfas är avslutad är C30 färdigtestade och redo att trafikera Röda linjen fullt ut.
Nu är C30 färdigtestad och trafikerar tunnelbanans Röda linje i skarpt läge. Efterhand fler vagnar levereras driftsätts även de.
Trafikförvaltningen har köpt in 96 vagnar, som bildar 48 fullängdståg. Tillsammans med nya och upprustade depåer och gemensamma IT-lösningar framtidssäkrar vi trafiken på tunnelbanans röda linje.
Med de nya tågen får fler resenärer plats på Röda linjen. De ska dessutom kunna åka bekvämare, snabbare och säkrare än i dagsläget och tågen är mer tillgänglighetsanpassade än dagens tåg.
2024 ska alla 96 vagnar vara levererade. Vagnarna sätts i trafik efterhand de levereras. De kommer att ersätta både de äldsta vagnarna, kallade Cx, och de vanliga tunnelbanetågen C20 på röd linje.
För ett år sedan hade de nya tunnelbanetågen premiär i Stockholms tunnelbana. Nu har de nya vagnarna sammanlagt rullat över en miljon kilometer och introduktionen har gått över förväntan. C30, som tågen heter, är rymligare, har fler dörrar, utökad passagerarinformation och är dessutom utrustade med luftkonditionering.
Nu kommer de nya tunnelbanetågen C30 dyka upp mer regelbundet på spåren i tunnelbanan. Alla planerade tester och intrimningar är klara, vilket betyder att C30 trafikerar tunnelbanan i skarpt läge. Det är första gången på över 20 år som Stockholm får en ny tunnelbanevagn
C30, som det nya tåget kallas, har under en längre tid testats i trafik utan resenärer. Nu är det dags att låta folk åka med.
Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tåg (96 vagnar) av typen C30. Den första vagnen levererades i juni 2018. Sedan dess har ett omfattande arbete med att testa vagnarna pågått. Till exempel har vagnarnas olika system och delar testats, som till exempel bromsar och dörrar. Även arbetsmiljön för de som ska arbeta med att köra och underhålla tågen har trimmats in. Vagnarna har också fått köra utan passagerare, för att testa att de fortsätter fungera som kravställt även efter att de rullat ett visst antal kilometer.
Nu är den sista testfasen avslutad och C30 är redo att trafikera Röda linjen fullt ut.
Uppmärksamma resenärer har kunnat följa C30s tester och infasning i trafik. Först körde C30 på spåren utan att ta upp passagerare, därefter följde en testfas med resenärer, där C30 dök upp oannonserat och utanför rusningstrafik. Nu är även den sista testfasen avslutad och C30 är redo att trafikera Röda linjen fullt ut. Det betyder att tågen ingår i den dagliga trafikplaneringen och trafikerar vanliga avgångar efter tidtabell. De nya vagnarna produceras i Tyskland och sätts i trafik efterhand de levereras till SL.
De nya vagnarna är utformade för att öka attraktiviteten i tunnelbanan och för att passa en växande storstadsregion. Detta ska uppnås med genomtänkt design, hög driftsäkerhet, ny teknik, ökad kapacitet och ny möblering som minskar den upplevda trängseln och ger bättre tillgänglighet för alla resenärer. C30 kommer, som första svenska tunnelbanetåg, att vara utrustade med luftkonditionering. Det innebär en komfortökning, inte minst på den södra delen av röda linjen där tågen till stor del går ovan jord.
C30 kommer, som första svenska tunnelbanetåg, att vara utrustade med luftkonditionering
De nya tågen har en annan möblering jämfört med dagens tunnelbanevagnar. Möbleringen med fler dörrar och säten längs sidorna ger bredare gångar, vilket skapar bättre resenärsflöde och minskar den upplevda trängseln. Det skapas också nya utrymmen, speciellt avsedda för barnvagnar och rullstolar samt plats för fler stående resenärer. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning, vilket är en förutsättning för tätare och mer punktlig trafik.
Möbleringen med fler dörrar och säten längs sidorna ger bredare gångar
Det finns fortfarande sittplatser om fyra, med större benutrymme jämfört med dagens tåg. De sittplatser som är speciellt avsedda för resenärer med funktionshinder, sk prioplatser, är tydligt markerade med gult tyg. På så sätt är det enkelt att se vilka platser som är avsedda för resenärer med stort behov att sitta.
De nya flexibla ytorna i vagnen kommer underlätta resan för den som reser med till exempel rullstol eller barnvagn. De nya tunnelbanevagnarna har även en rad andra funktioner som gör dem mer tillgänglighetsanpassade, till exempel:
Trafikförvaltningen har byggt en ny tunnelbanedepå, ett garage för tunnelbanetåg, i Norsborg. Depån har till största delen byggts inne i berget under Eriksbergsåsen med en verkstadsbyggnad i slänten mellan Hallundavägen och Skarpbrunnavägen. Depån togs i bruk 2018 i samband med att de nya tunnelbanetågen kom till Stockholm.
Röda linjen, som invigdes 1964, är 41 kilometer lång och går från Ropsten och Mörby i norr till Fruängen och Norsborg i söder. Längs sträckan finns 36 stationer, varav 20 stycken är utomhus. Cirka 500 000 resenärer åker med linjen varje dag.
Ett arbete med att modernisera hela tunnelbanans röda linje har pågått under en längre period. En del av det arbetet var att byta ut dagens signalsystem mot ett nytt trafikstyrningssystem. Under november 2017 hävde SL kontraktet med leverantören av det nya trafikstyrningssystemet, vilket betyder att inget nytt signalsystem installeras. De nya tågen kommer att köra på det befintliga signalsystemet. Ett projekt har startats för att säkerställa att nödvändiga åtgärder utförs för att det befintliga signalsystemet ska hålla och fortsätta vara säkert.