Helgarbeten vid Solvalla och Bällsta
Både vid påfartsrampen vid Sundbybergskopplet/Bällstavägen och på Solvallabron sker arbeten under 1 maj.
Både vid påfartsrampen vid Sundbybergskopplet/Bällstavägen och på Solvallabron sker arbeten under 1 maj.
Region Stockholm/SL arbetar helgen 26-28 april i den stängda tunnelbaneentrén på Ryssgården. Det är delar av det gamla betonggolvet som ska tas bort.
Region Stockholm/SL bygger om entrén till Slussens tunnelbanestation för att passa framtidens resande. Just nu pågår svetsarbeten för de nya hissarna.
Den 15 april var det premiär för en helt ny pendelbåtlinje i SL-trafiken. Linje 84 går mellan Ålstäket på norra Värmdö och Strömkajen. Hela sträckan tar 70 minuter och är ett miljövänligt alternativ till bilar med förbränningsmotorer.
För att möta behovet av en attraktiv kollektivtrafik när Stockholmsregionen växer byggs en helt ny knutpunkt i Barkarby. Här ser du hur långt man har kommit och hur det kan komma att se ut när allt är klart.
Ester Erikssons utställning Bless Bless visas 12 april – 30 juni 2024 på Odenplans tunnelbanestation
Roslagsbanan ska förlängas från Universitetet till T-Centralen via Odenplan, i en järnvägstunnel genom norra och centrala Stockholm. Nu börjar samrådet om var tunneln mellan Universitetet och Odenplan ska gå.
Den 2 april börjar Region Stockholm/SL arbetet med kontaktledningsstolpar för den nya spårvägen genom Rissne. Arbetet innebär buller under dagtid.
På Skanstulls tunnelbanestation har det visats konstvideofilm i 20 år! Här får resenärer se svenska och internationella konstnärer i kurerade konstprogram. Filmerna byts ut var tredje månad. Nu växlar vi konst på Skanstull.
Från måndag 25 mars utförs arbeten med borrigg som ska förbereda för kontaktledningsstolpar nära Tvärbanans hållplats Bromma flygplats.
Den 27 februari lämnade den sista ombyggda C20-vagnen verkstaden i Västerås för att trafikera Stockholms tunnelbana igen. Det innebär att Region Stockholm har rustat upp alla 270 vagnar av modell C20 med ny inredning och modern teknik.
Årets hållbarhetsredovisning för kollektivtrafiken redovisar för första gången verksamhetens klimatpåverkan i hela värdekedjan. Den tydliggör hållbarhetsarbetet i allt från resor i SL-trafiken till depåer, byggnationer och kontorsverksamhet.
Den 28 februari inleds sprängningsarbeten vid Rissnedepån i Sundbyberg.
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan. Under 2024 sätts ytterligare 27 vagnar i trafik och lika många till under 2025. C14-tågen som trafikerat Stockholm i 40 år lämnar därför perrongen för sista gången.
SL arbetar för att återuppta tågtrafiken på Saltsjöbanan, med mål att starta mellan Fisksätra och Saltsjöbaden/Solsidan under våren 2024. Busslinjerna 25M och 26M fortsätter att köra även efter tågtrafikens start.
Var behövs det mer kollektivtrafik och är spårväg eller tunnelbana bäst? Nu är första utredningen om fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik på spår klar. Ett förslag om att fortsätta utreda 12 olika sträckor är överlämnat till regionens politiker.
Region Stockholm och SJ har tecknat ett avtal avseende drift av pendeltågstrafik. SJ tar över som operatör från 3 mars, med ett avtal som sträcker sig två år. I och med detta får SJ totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Avtalet innebär att SJ kör trafik på löpande räkning, med öppna böcker och i mycket nära samverkan med Region Stockholms trafikförvaltning i alla beslut.
Trafiknämnden i Region Stockholm har den 23 januari beslutat att ge Connecting Stockholm AB uppdraget att från 2025 driva tunnelbanan i Stockholm.
Nu är den planskilda korsningen vid Enebybergs station öppen även för biltrafik, och därmed har SL/Region Stockholm ökat säkerheten och förbättrat tillgängligheten för samtliga trafikanter.
Region Stockholm och Stockholms stad har nu enats om nya ramar för ett utvecklat samarbete kring bygget av bussterminalen vid Slussen.