
Nu rivs verkstadsbyggnaden i Brommadepån
I slutet av november inleddes rivningen av den första byggnaden i Brommadepån. På samma plats kommer den nya vagnhallen för Nockebybanans vagnar att byggas.
På bilden syns den två våningar höga verkstadsbyggnaden, som ligger i den västra delen av depån, nedanför Tranebergsvägen.
Säkrare rivningsmetod
– Entreprenören använder en rivningsmetod som minimerar det manuella arbetet, och kan därmed undvika att arbetarna behöver klättra på ställningar eller arbeta på höga höjder. Det gör att rivningen blir säkrare och risken för arbetsplatsolyckor minskar, vilket vi tycker är mycket positivt, berättar Kent Hietala, som är SL:s projektledare.
Uppehåll över jul och nyår
Rivningen av byggnaden beräknas pågå i cirka tre månader. Allt rivningsarbete innebär buller, och det kan vara störande för de närmaste grannarna. Inga bullrande arbeten ska genomföras på kvällar, nätter och helger. Projektet tar paus över jul- och nyårshelgerna, från och med julafton fram till den 7 januari.
Visionsbild av nya vagnhallen. Illustration: Brunnberg och Forshed arkitektur AB.
Brommadepån blir mindre
Brommadepån ligger vid Drottningholmsvägen, mellan tunnelbanans stationer Alvik och Stora mossen. Rivningen av verkstadsbyggnaden är första steget i en total omvandling av depåområdet, som kommer att pågå under flera år. När verkstadsbyggnaden har rivits och marken återställts, kommer en ny vagnhall för Nockebybanans vagnar att byggas upp på ungefär samma plats. Först därefter startar rivningen av övriga byggnader, så att marken så småningom ska kunna lämnas över till Stockholms stad.
Läs mer på projektets webbsida
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
Prenumerera

