För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Ett vitt och blått C30-tåg som färdas på en bro förbi Gamla stan.

Snart inleds ett nytt kapitel i tunnelbanans historia – när ny operatör tar över

Natten till söndag den 2 november träder det nya tunnelbaneavtalet i kraft och Connecting Stockholm börjar köra tunnelbanan.

Kortversion

Visa mer
  • Connecting Stockholm tar över driften av tunnelbanan i Stockholm efter MTR.
  • Avtalet med Region Stockholm är på 11 år och under den tiden kommer det nya tunnelbanesträckor med 12 nya stationer.
  • Punktligheten kommer att mätas på ett nytt sätt och hittegodset hanteras av SL Kundtjänst.
Kortversionen är skapad av AI och granskad av Region Stockholm.
Läs mer om vårt arbete med AI

Det har varit en lång tid av intensiva förberedelser för att få allt på plats inför att det nya trafikavtalet drar i gång. Det är mycket att tänka på – cirka 150 IT-system ska sättas upp, data om fordonsunderhåll flyttas över, reservdelslager säkras och 3 300 medarbetare ska byta arbetsgivare.

Connecting Stockholm börjar köra tunnelbanetrafiken den 2 november och avtalet med Region Stockhoms trafikförvaltning är 11 år långt. Under den här tiden kommer det hända mycket – inte minst kommer det att introduceras nya tunnelbanesträckor med 12 nya stationer som Connecting Stockholm kommer att vara först med att trafikera.

– Vi hälsar varmt välkomna till Connecting Stockholm och ser fram emot att tillsammans med dem fortsätta leverera en pålitlig, trygg och tillgänglig tunnelbanetrafik till våra invånare, och dessutom under en mycket spännande tid i tunnelbanans historia, säger Johan Nordenblank, tillförordnad trafikdirektör på trafikförvaltningen.

Tunnelbanan kör ungefär 2 000 avgångar varje dag och står för nästan hälften av resandet i SL-trafiken med drygt 1 miljon påstigande per dygn. Undersökningar av kundnöjdheten bland tunnelbaneresenärer visar att stockholmarna är nöjda med sin tunnelbana och mätningar av punktlighet och tillförlitlighet visar en hög och stabil leverans genom åren.

– Jag vill passa på att rikta ett stort tack till MTR som har tagit hand om verksamheten på ett utmärkt sätt sedan 2009 och som har arbetat hårt under de senaste månaderna för att ge bästa möjliga förutsättningar för den nya trafikutövaren, säger Johan Nordenblank.

Det nya avtalet markerar starten på en ny fas för tunnelbanan, där kvalitet, trygghet och punktlighet fortsätter att stå i fokus – för att du som reser ska få en bra upplevelse.

Fakta: Tre nyheter i det nya avtalet

Punktligheten mäts på ett nytt sätt

I det nya trafikavtalet kommer uppföljningen av punktlighet inte längre genomföras manuellt och från utvalda stationer. Punktligheten mäts i stället med hjälp av signalsystemet, och tar in uppgifter om punktlighet från alla stationer. Det innebär ett större underlag som dessutom driver jämn punktlighet i hela systemet. Det blir också snävare kriterier för vad som räknas som en punktlig avgång. Förhoppningen är att detta, i kombination med en ny tidtabell, kommer att leda till en ännu mer punktlig tunnelbanetrafik.

Hittegodshanteringen lämnar tunnelbaneavtalet

SL:s hittegodsverksamhet har tidigare hanterats inom ramen för tunnelbaneavtalet. Nu tar i stället SL Kundtjänst över hanteringen och hittegodsmottagningen flyttar till nya, mer ändamålsenliga, lokaler i Liljeholmen. Hittegodshanteringen kommer successivt att förbättras i och med att det hanteras i ett trafikslagsgemensamt avtal, där dessutom en och samma leverantör kan ta ett helhetsansvar för både hanteringen av hittegods och kontakten med kunderna. Det innebär bland annat att handläggare på SL Kundtjänst kommer att kunna söka efter registrerat hittegods även utanför mottagningens öppettider, vilket inte var möjligt tidigare.

Ambitionshöjning inom området tillgångsförvaltning av fordon

I det nya avtalet införs en utvecklad metodik för tillgångsförvaltning av fordon, fordonsutrustning och verksamhetsutrustning. Den nya metodiken innebär ökad rådighet över SL:s tillgångar och förbättrad tydlighet i tillgångsförvaltningsprocessen. Trafikutövaren får incitament för att optimera underhållet på tillgångarna och det ska introduceras en kvalitetshandbok för kundmiljön i fordonen.

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera

Fler nyheter