
Saltsjöbanan närmar sig återöppning – trafiktester i full gång
Mellan den 6 och den 11 oktober kommer fler provtåg att köra på Saltsjöbanan, och i högre hastigheter. Om allting går som det ska under testerna, är förhoppningen att Saltsjöbanan ska öppna igen under hösten eller framåt tidig vinter.
Efter återkommande problem med torra spår under den tidiga våren så fattade SL tillsammans med trafikutövaren Stockholms Spårvägar beslut om att stänga banan för trafik. Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med att få smörjningen av banan att fungera för att kunna få i gång trafiken igen.
Trafiktesterna skalas upp
Det ser ut som att arbetet har givit resultat. Därför går det att skala upp trafiktesterna ytterligare, så att provkörningstågen går på ett sätt som liknar den dagliga trafiken på Saltsjöbanan. Det kommer att ske under vecka 41 och därefter ska vi utvärdera hur banan reagerar på mer intensiv trafik.
Om allt fortsatt ser bra ut, så är förhoppningen att Saltsjöbanan kan öppna igen under hösten eller tidig vinter. Det är fortfarande Saltsjö-Järla som kommer vara slutstation för tågen. Direktbussarna till Cityterminalen och Glasbruksgatan kommer att fortsätta köra även när spårtrafiken på Saltsjöbanan kör igen. Information om trafikstart kommer att finnas på sl.se minst en vecka i förväg.
Varför är smörjbalansen viktig?
En bana med korrekt smörjbalans förhindrar att tågens hjul får skador. Skador på hjulen kan i sin tur ge skador på spåren, och det innebär i värsta fall en säkerhetsrisk. Därför är det mycket viktigt att järnvägen är ordentligt smörjd. Samtidigt får man inte heller smörja för mycket, eftersom spåren inte får bli så hala att det är svårt att bromsa och accelerera.
Så fungerar smörjningen på Saltsjöbanan
På Saltsjöbanan sköts smörjningen i huvudsak genom smörjapparater som är installerade längs spåren. När tågen kör förbi en smörjapparat pumpas det ut smörjmedel som hamnar på tåghjulen och som sedan sprids ut längs banan när tåget kör. Den här automatiska smörjningen kompletteras också av handsmörjning.
Hur mycket man behöver smörja en järnväg beror på flera olika faktorer. Det handlar till stor del om egenskaper hos banan och tågen. Till exempel påverkas behovet av smörjning av hur snäva kurvorna är längs banan, och av tåghjulens skick. Om tåghjulen precis har svarvats så behövs mer smörjning. Nysvarvade hjul har nämligen en råare och torrare yta mot spåren. Lite mer inkörda hjul glider bättre på banan, och då behövs mindre smörjning.
Men även väderlek och temperatur påverkar hur mycket smörjning banan behöver. Under hösten när det regnar och faller löv behövs inte särskilt mycket smörjning – spåren blir hala ändå. För mycket smörjning kan då göra att tågen i stället får problem med att bromsa eller accelerera. Är det däremot en varm och solig sommardag så behövs mer smörjning, eftersom spåren torkar snabbare.
Torra spår 2013
Saltsjöbanan är en järnväg som även historiskt har krävt extra arbete för att smörjbalansen ska vara bra. Redan under hösten 2013 var det ett längre stopp på banan, efter att det uppstått torra spår efter en sommaravstängning. Efter det hittade den dåvarande trafikutövaren rutiner för att stödsmörja spåren för hand, vilket gjorde att problemen inte återkom.
För att skapa bättre förutsättningar för smörjningen installerades nya smörjapparater under 2024 medan Saltsjöbanan var helt avstängd. I och med installationen fick Saltsjöbanan ett enhetligt och modernt smörjsystem längs hela banan. Samtidigt kan smörjapparater i regel inte ta bort behovet av manuell stödsmörjning och regelbunden tillsyn av smörjningen.
Problemen med smörjbalansen beror på flera faktorer
Problemen med smörjbalansen kommer sannolikt från en kombination av flera olika faktorer. Det innebär att trafikförvaltningen och Stockholms spårvägar tillsammans har arbetat med många olika åtgärder för att få ordning på problemen.
Ett skäl till att problemen har uppstått är att rutinerna kring smörjningen inte har fungerat som de borde. Det har lett till felaktig hantering av smörjningen, både vad gäller smörjapparaterna och den manuella stödsmörjningen. För att få rätsida på detta har trafikutövaren tagit fram nya instruktioner och utbildningar kring hur man ska hantera smörjningen.
De nya smörjapparaterna kan också ha varit placerade på ett sätt som inte har varit helt optimala utifrån hur smörjningen fördelas längs banan. Därför har nya smörjapparater installerats på strategiska platser längs banan. Även smörjmedlet har bytts ut.
Ungefärlig prognos för trafikstart
Just nu visar våra tester på att de åtgärder som har utförts ger resultat. Fortsätter arbetet att gå åt rätt håll öppnar alltså Saltsjöbanan återigen under hösten eller tidiga vintern 2025.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Tunnelbanan fyller 75 år - så firas födelsedagen
Onsdag den 1 oktober fyller tunnelbanan 75 år! För att uppmärksamma jubileet kommer flera aktiviteter att hållas i oktober och fortsatt under hösten.Förslag till länsplan för Stockholms transportinfrastruktur ute på remiss
Region Stockholm har skickat ut sitt förslag till Länsplan 2026–2037 på remiss. 14,85 mdr satsas på kollektivtrafik, cykel och vägar i länet.