
Så ska Lidingöbanans historiska väntkurer rustas upp
Lidingöbanans gamla väntkurer och stationshus ska rustas upp och målas om i originalkulörer. Samtidigt ska hållplatsmiljöerna bli tryggare med bättre belysning och ökad insyn i väntkurerna.
På sju av Lidingöbanans hållplatser ska de gamla stationsbyggnaderna rustas upp och målas om, i kulörer som fastställts genom en antikvarisk undersökning. De flesta av dessa kulturhistoriskt viktiga byggnader uppfördes redan 1914 när Lidingöbanan invigdes, och är alltså över 100 år gamla.
Stort renoveringsbehov
Redan förra året inleddes en upprustning av Breviks stationshus, som just nu har pausats, på grund av att det för tillfället saknas en upphandlad leverantör som kan utföra återuppbyggnaden. Arbetet beräknas kunna återupptas senare i år, när ett nytt avtal väntas vara på plats.
I samband med att arbetena i Brevik inleddes genomfördes också en inventering av övriga väntkurer längs hela banan, som visade att även de i är i stort behov av upprustning. Därför har SL nu beslutat att rusta upp byggnaderna i Baggeby, Bodal, Skärsätra, Kottla, Högberga och Gåshaga.
Byggnaderna i Käppala och Gåshaga brygga bedöms ha begränsad nytta för resenärerna och vad som ska hända med dem kommer att utredas vidare.
Lager på lager av olika kulörer
Två byggnadsantikvarier genomförde en grundligare studie, där de bland annat undersökte vilka kulörer byggnaderna har varit målade i under olika tidsperioder, och de har levererat en rapport med rekommendationer om hur de ska målas efter upprustning.
– Byggnaderna har målats om flera gånger genom åren, och det har varit en grannlaga uppgift att försiktigt skrapa fram de olika lagren för att fastställa vilken kulör som är den historiskt rätta på varje plats, berättar Johanna Cotfas på enheten för fastighetsutveckling på trafikförvaltningen.
Vissa av byggnaderna har också byggts om under åren. En arkitekt har mätt upp alla byggnaderna, eftersom originalritningar saknas.
Varmvitt, gult, rött – och en grön
Den största byggnaden, Brevik, får en ljus varmvit kulör på utsidan och ljus grågrön interiör. Samma rekommendation gäller också för Högberga. Byggnaden i Skärsätra rekommenderas att målas i gult med röd takfotsinklädnad och röd interiör medan Baggeby, Bodal och Gåshaga föreslås få en varmvit fasad, takkam och vindskivor i grönt, samt interiör i ljus grågrön ton.
Kottla stationshus, som från början stod på den nu nedlagda Norra Lidingöbanan får en egen yttre färgsättning, med gröna paneler och varmvita listverk, takfot och konsoler. Interiören blir ljus grågrön även här.
För att öka tryggheten kommer alla väntkurer att få modern belysning och bättre insyn utifrån genom att tidigare igensatta fönster öppnas upp.
– När upprustningen är klar ska det inte bara se historiskt korrekt ut, utan också vara tryggt och trevligt att sitta och vänta på tåget, säger Johanna Cotfas.
Arbetet med att rusta upp och måla om beräknas kunna inledas under 2026. Om två-tre år ska alla byggnaderna vara färdiga.
Breviks stationshus. Illustration: Einar Ekström och Pernilla Olsson
Vill du veta mer? Lidingö Hembygdsförening ordnar en presentation om den planerade upprustningen, samt visning av en dokumentärfilm om Södra Lidingöbanan den 24 september. Anmälan krävs och föreningen tar ut en entréavgift. Läs mer på Lidingö Hembygdsförenings webbplats(Extern länk)
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
Prenumerera