För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Illustration: Brunnberg och Forshed arkitektkontor AB

Ny vagnhall med historiska referenser i Brommadepån

Snart inleds rivningen av den gamla verkstadsbyggnaden i Brommadepån för att ge plats åt en ny vagnhall för fordonen på Nockebybanan. Den nya byggnaden kommer att få en fasad i tegel och puts, med stora välvda fönster mot den nya lokalgatan.

Brommadepån, som ligger intill Drottningholmsvägen vid Ulvsundaplan, ska rivas och byggas om. De gamla depåbyggnaderna ska bort och större delen av marken kommer att lämnas till Stockholms stad, som planerar att bygga nya stadskvarter. Men en del av depån kommer att användas av SL även i fortsättningen för Nockebybanans vagnar. Därför behövs en ny, mindre vagnhall.

Stora fönster bjuder in

Den nya byggnaden kommer att stå nära bergväggen längst in i den nuvarande depån, på ungefär den plats som i dag upptas av en tvåvånings verkstadsbyggnad i ljus puts. Hela den södra långsidan, som kommer att vara upplyst när det blir mörkt, ska ligga längs en ny lokalgata där det så småningom kommer att byggas bostäder.

Fasaden får tegel i ljusröda nyanser på den västra kortsidan, samt den närmaste delen av långsidan. Resten av den södra långsidan får ljus puts. Fönstren blir stora och välvda, och kommer att gå ända ner till byggnadens sockel av grå sten.

– Vi vill bidra till en levande och trygg miljö. Och så vill vi ge något extra till alla barn – och vuxna – som älskar tåg och spårvagnar, genom att göra det möjligt att spana in på vagnarna från gatan, berättar Branko Vukmirovic, som har ritat vagnhallen på uppdrag av SL.  

Med inspiration av historien

– Både teglet och stora välvda öppningar var vanligt förekommande i äldre tiders lokstallar. Man kan säga att den nya depån är ett modernt lokstall. Därför kändes det naturligt att leta referenser i det gamla, i stället för att gestalta depån med abstrakta, förutsättningslösa premisser, som vilken modern industribyggnad som helst, säger Branko Vukmirovic. Närmast som inspiration stod lokstallen i Kirseberg och Johanneslust i Malmö och det ombyggda lokstallet i Falkenberg.

Putsen får samma nyans som de nuvarande byggnaderna i depån, vilket ger förankring till platsen och överbryggar upplevelsen från det befintliga till det nya. Genom att ha flera olika material på depån; tegel, puts och sten, hoppas vi att byggnaden ska harmoniera med de kommande stadskvarteren som säkerligen kommer att ha stor variation av fasadmaterial.

– Samtidigt som vi bygger för framtiden känns det bra att behålla kontakten med Brommadepåns historia genom en arkitektur som är både funktionell och vacker. Därför har vi också valt att behålla och renovera den gamla SL-skylten, som kommer att sättas upp på gaveln på den nya byggnaden, säger Kent Hietala, projektledare för Brommadepån.

Grönt tak tar hand om regn

För att bidra till en bättre dagvattenhantering i området får vagnhallen ett grönt sedumtak, som kan fördröja 20 liter regn per kvadratmeter, vilket motsvarar ett 20-årsregn som pågår i tio minuter. Det kompletteras av ett underjordiskt vattenmagasin som rymmer 70 kubikmeter, vilket motsvarar ett regn som beräknas återkomma vart trettionde år.

Bygglov för vagnhallen beviljades under sommaren 2025. Rivningen av verkstadsbyggnaden beräknas påbörjas i november i år och pågå i tre-fyra månader. Därefter behöver marken återställas innan det är dags att börja bygga nytt. När den nya vagnhallen är klar kan vi gå vidare med att riva de övriga byggnaderna i depån.  

Läs mer om vad som händer på projektets webbsida

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera