För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor
Karta över centrala Stockholm och de kvarter där invallningen finns

Invallningen i city hjälper projekt Roslagsbanan till city att hålla reda på grundvattnet

Djupt under marken i centrala Stockholm finns ett sinnrikt pumpsystem för grundvatten. Genom att mäta och följa grundvattennivån kan vi kontrollera läckor och undvika sättningar i marken när vi bygger tunnel från Universitetet till T-Centralen.

När vi bygger ny tunnel för Roslagsbanan till city rör vi oss rakt genom de centrala delarna av Stockholm, ett område där det finns många olika anläggningar, både över och under mark, att ta hänsyn till. Om vårt bygge skulle påverka grundvattnet kan det orsaka sättningar i marken, som i sin tur påverkar byggnader och ledningar under jord.

Därför mäter vi grundvattennivån på många olika platser i staden, och vi gör också besök i flera källare för att inspektera att allt fungerar som det ska i invallningen – det pumpsystem som håller city fritt från översvämningar sedan 1960-talet. När city omvandlades för drygt 60 år sedan var det många fastigheter som bebyggdes inte bara på höjden, utan också på djupet, med källare i både tre, fyra och fem våningar. Rekordet kanske innehas av kvarteret Skotten 6, som har hela sju (!) våningar under mark.

Bassänger under husen

Längst ner binds dessa källare alltså samman av ett sinnrikt system som kallas för invallningen. Varje byggnad som ingår i systemet har en grund som går ända ner till berget. Källaren består av en slags bassäng, konstruerad av stål och betong som håller grundvattnet ute. Men lite vatten läcker ändå hela tiden in, och hanteras genom ett helt nätverk av pumpar på olika djup. När vattnet i en pumpgrop når en viss nivå startar pumpen, och transporterar det vidare till nästa grop. Det är dessa pumpstationer som vi besöker och dubbelkollar att de fungerar, samt sätter upp våra mätinstrument.

Fotot visar en pumpgrop i en källare inom invallningen. Foto: Trafikförvaltningen.

Läckor kan behöva tätas

Vad är det då vi vill få fram med våra källarbesök?

– Vi vill veta den exakta grundvattennivån på varje ställe, och kunna följa hur den eventuellt varierar. Genom att börja mäta redan innan bygget startar kan vi se om det finns pågående rörelser i husen. När vi sedan börjar bygga kan vi följa hur våra aktiviteter påverkar grundvattennivån, och vid behov fylla på med mer vatten, förklarar Henrik Hellman som är tillståndssamordnare på projekt Roslagsbanan till city.

 I en akut situation kan vi använda vatten från brandpostsystemet, annars installerar vi en ledning från va-systemet, som kan bli permanent, om det skulle behövas.

– När man bygger tunnel uppstår alltid vattenläckor i början, som successivt tätas, berättar Henrik Hellman, och fortsätter: Vissa läckor måste vi aktivt täta och andra tätar sig själva när vattnet drar med sig mindre partiklar från berget.

Kan vattnet som läcker in återanvändas för infiltrering?

– Det är en sak som vi ska utreda, för det är ju klart att det vore bra om vi inte behöver använda dricksvatten till det.

Lång mätserie ger kunskap inför byggstart

I hela invallningen finns ett tiotal huvudpumpar, men många fastigheter har ledningar som leder vidare till huvudpumpgroparna. Under våren har cirka 20 fastigheter fått besök. Mätningarna av vattennivåer startar under hösten 2025 och kommer att ge en bra mätserie fram till byggstart, som planeras till 2028.

Läs mer om projekt Roslagsbanan till city

Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.

Prenumerera