
Bussterminalen i Katarinaberget försenas
Trafikstarten för den nya bussterminalen i Katarinaberget försenas och kommer inte att ske i april 2026 som tidigare meddelats.
Trafikstarten för den nya bussterminalen i Katarinaberget försenas och kommer inte att ske i april 2026 som tidigare meddelats.
Bussterminalen, som är en central del av ombyggnaden av Slussen och en viktig knutpunkt för kollektivtrafiken, var tidigare planerad att öppna under april 2026. Trafikstarten kommer nu att ske så snart som möjligt under hösten 2026.
Förseningen av bussterminalen beror på att tidplanen för installationsarbetena försenats.
Bussterminalen som byggs i berg är en unik anläggning i många avseenden, vilket gör det mer komplext att planera tidsåtgången för arbetena. Bland annat har de olika systemen så som ventilation, sprinkler, dörrar och låsfunktioner visat sig svårare och mer tidskrävande att programmera och koppla samman.
Säkerheten kommer först och förseningen innebär nu att den tillfälliga bussterminalen vid Stadsgårdsterminalen behöver användas längre än planerat. Stockholms stad och Region Stockholm arbetar gemensamt för att färdigställa bussterminalen i Katarinaberget så snart som möjligt och kommer nu analysera och vidta åtgärder som syftar till att kunna påskynda trafikstart.
Stockholms stads projekt gör bedömningen att det i dagsläget är en försening på 6-10 veckor efter tidplan och eftersom arbetet är komplext kan det fortfarande tillstöta komplikationer som gör det svårt att definiera ett exakt datum för trafikstart.
Den nya bussterminalen byggs av Stockholms stad med Region Stockholm som beställare inom ramen för Slussenprojektet. När anläggningen är färdig överlämnas den till Region Stockholm som ansvarar för drift av kollektivtrafiken.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Jubileumshöst för tunnelbanan – Blå linjen först ut
Den 1 oktober fyller tunnelbanan 75 år, och det innebär en höst fylld med festligheter. Den 31 augusti fyllde Blå linjen 50 år vilket firades i Hallonbergen.Från linje 77 till stombuss 5 – en del av framtidsplanen
Stombussnätet i innerstaden blev komplett 18 augusti när linje 5 började rulla, efter nästan tio år med linjerna 1–4 och 6.