
Upprustning av Stadsgårdstunneln
Stadsgårdstunneln ligger på Saltsjöbanan ungefär mitt emellan Slussen och Henriksdal. Nu är det dags att rusta upp tunneln för att klara framtidens krav och fordon.
Trafiknämnden har beslutat att regionstyrelsen ska föreslå för regionfullmäktige att inleda genomförandefasen för upprustningen av Stadsgårdstunneln, en viktig del av Saltsjöbanan mellan Slussen och Henriksdal. Beslutet innebär att en total investering på 100 miljoner kronor kommer att göras för att säkerställa tunnelns framtida funktion och säkerhet.
Stängdes 2016
Stadsgårdstunneln, som har varit ur trafik sedan 2016 på grund av arbeten med Nya Slussen, planeras att åter tas i bruk när Saltsjöbanan åter går in till Slussen. Upprustningen kommer att fokusera på bergåtgärder och rivning av kvarlämnad BEST-anläggning, med återläggning av BEST-anläggningen som en del av ett separat projekt inom Program Saltsjöbanan. Produktionen är planerad att starta under tredje kvartalet 2026 och beräknas vara klar senast andra kvartalet 2027.
Anpassas för framtiden
Projektet syftar till att uppfylla trafikförvaltningens tekniska riktlinjer och säkerställa tunnelns säkerhet över en överskådlig framtid. Arbetet innebär berguttag för att klara krav på fria utrymmet, skrotning och bergförstärkning, samt rivning av kvarstående BEST-utrustning.
Upprustningen är avgörande för att höja säkerheten i tunneln och för att tunneln ska passa Saltsjöbanans nya fordon.
Fokus på hållbarhet
Projektet har ett starkt fokus på hållbarhet, med åtgärder för att minimera miljöpåverkan och bullerstörningar. Det bidrar till att stärka kollektivtrafikens konkurrenskraft och minska samhällets negativa miljöpåverkan.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Återbruk i praktiken: Inget slit och släng när Brommadepån rivs
Att bygga hållbart handlar inte bara om att välja rätt material. Det handlar också om att ta vara på det som kan återanvändas vid rivning av byggnader.