
Konsten i Katarinaberget
I Slussens nya bussterminal finns ett 4500 kvadratmeter stort golv som är ett konstverk gestaltat av bildkonstnären Gunilla Klingberg.
Bildkonstnären Gunilla Klingberg fick 2018 uppdraget att utföra den konstnärliga gestaltningen i den nya bussterminalen i Katarinaberget.
- När vi började med konstprojektet fanns inte rummet; vid första platsbesöket stod vi ovanpå ett berg. Det har varit väldigt spännande att följa hur hålrummet sprängts ut och terminalen tagit form, säger Gunilla Klingberg.
Södermalms industrihistoria
Utgångspunkten för konsten har varit Södermalms industrihistoria från mitten av 1800-talet. Textilindustrierna och sidenväverierna som då fanns på Södermalm var en av Skandinaviens största arbetsplatser för kvinnor.
Sidensjalar var något som vanligt folk fick använda vid den här tiden medan sidenkläder enkom var för kungahuset. Ett av de sidenväverier som finns kvar på Södermalm har ett arkiv med historiska mönster till sidensjalar som sedan har legat till grund för den konstnärliga gestaltningen av golvet i vänthallen.
Gunilla har utifrån detta fritt översatt mönstret och simulerat en sjal som släppts ut över en modell av bussterminalen för att få till det grafiska terrazzomönster som nu är färdiggjutet inne i bussterminalen.
Den röda tråden
- I den konstnärliga gestaltningen ”Den röda tråden” står en slags mjukhet i kontrast med det hårda berget genom den flödande sjalen som betonar rörelse, säger Gunilla Klingberg.
Konstverket växer fram
Innan arbetet med konstgolvet påbörjades inne i berget så gjordes en modell på 25 kvadratmeter i en gammal tvätthall i Brommadepån. Under två års tid togs det fram åtta unika färgtoner, sju rödrosa och en mörkgrå ton. Tack vare modellen lärde man sig också att finjustera metoden som att undvika spetsiga hörn och det mönster som nu har gjutits in i Katarinaberget har rundade hörn.
På bilden arbetar Gunilla Klingberg med en mock-up i en gammal tvätthall i Brommadepån. Foto: Sanna Lindberg.
- Arbetet med utförandet av konsten har skett i nära samarbete med skickliga hantverkare. Varenda steg i processen har noga testats och det tog två år att ta fram de 8 specialkulörerna till golvmönstret. Det har varit fantastiskt roligt att regelbundet vara nere i berget och inspektera arbetet med golvgjutningen och roligast av allt när jag själv suttit på knä och fyllt i terrazzomönstret tillsammans med Herrljungas hantverkare, berättar Gunilla.
Det var samma hantverkare som jobbade med modellen som sedan följde med in och arbetade i Katarinaberget. Golvet är ett terrazzogolv vilket lämpar sig bra för kollektivtrafikens miljöer. Efter färdigställande fortsätter golvet poleras ytterligare genom att resenärerna går på det och terrazzo är ett av de mest slitstarka material som finns.
Förutom golvet så har Gunilla Klingberg även gestaltat en vägg som är inspirerad av hålkort från 1800-talets vävstolar och vid Lokattens trappor har hon gjutit en vägg med ett reliefmönster som liknar varptrådar.
Våren 2026
Den nya bussterminalen i Katarinaberget är planerad att tas i drift april 2026 och då kommer allmänheten att kunna ta del av konsten som utgör en central del av bussterminalen.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Extern granskning av Norra Kistagrenen visar brister i styrning och riskhantering
Programmet för Tvärbanans Norra Kistagren har haft bristfällig styrning, otillräckliga kontrollrutiner och bristande riskhantering, visar en extern granskning.Konstvisningar tillbaka i tunnelbanan
Nu återvänder SL:s konstvisningar i tunnelbanan efter fem års uppehåll.Lovbiljetten ger ungdomar fria SL-resor i sommar
Mellan 1 juni och 31 augusti reser ungdomar födda 2007–2013 kostnadsfritt i SL-trafiken med lovbiljetten. Biljetten gäller under årets alla skollov.