
Återbruk i praktiken: Inget slit och släng när Brommadepån rivs
Att bygga hållbart handlar inte bara om att välja rätt material. Det handlar också om att ta vara på det som kan återanvändas vid rivning av byggnader. På så sätt minskar vi påverkan på miljön och klimatet.
Brommadepån ligger mellan Alvik och Stora mossen. Genom åren har här funnits både spårvagnar, tunnelbanetåg och bussar. Nu ska SL riva alla byggnader på det cirka 30 000 kvadratmeter stora området och bygga en ny och mindre vagnhall för Nockebybanan. Resten av marken ska lämnas till Stockholms stad.
I de gamla byggnaderna har inredningen börjat plockas ned, och i sommar ska spår och växlar tas bort, utom vändspåret för tunnelbanan som blir kvar.
Flera vinster med återbruk
Genom att ta vara på material och inredning i stället för att slänga minskar vi både avfallsmängder och behovet av att köpa nytt. Det ger en vinst för miljön, klimatet och för ekonomin och bidrar till att Region Stockholm når sina miljö- och klimatmål.
Mycket av det som finns i depån går fortfarande att använda. SL-skyltarna som sitter på verkstadshallen ska renoveras och sättas upp på nytt, en på tunnelbanans nya depå i Högdalen och en på den nya byggnaden som ska uppföras i Brommadepån.
Inredning, dörrar och utrustning säljs
Men det finns också mycket annat som andra kan få användning av: trappor och trappräcken, gallerdurk, slangvindor och industridammsugare, grenuttag och uttagsboxar, innerdörrar och ståldörrar, ett par rejäla vikportar, fönsterbänkar i marmor, installationsgolv och verkstadshyllor. Och kanske också en fullt fungerande traverskran.
– Målet är att så mycket som möjligt ska kunna återanvändas. Det som inte kan användas inom SL:s verksamhet säljs vidare. Det är både kostnadseffektivt och bra för miljön, säger Kent Hietala, som är projektledare på trafikförvaltningen.
Inredning som inte redan har tagits om hand för användning på andra depåer har inventerats och läggs ut på en webbplats för cirkulärt byggande, där aktörer i samhällsbyggnadssektorn annonserar ut allt från byggmaterial till möbler.
Det är Centrum för cirkulärt byggande som står bakom marknadsplatsen, som i första hand vänder sig till företag men även privatpersoner kan titta på produkterna och lägga bud.
Betong och tegel blir fyllnadsmassor
Även byggmaterial som betong och tegel ska återanvändas. Efter analys, så att vi vet att materialet inte innehåller några farliga ämnen, kommer det att krossas och nyttjas som fyllnadsmassor på platsen. Det sparar både pengar och minskar utsläpp från transporter.
Hitta återbrukat byggmaterial och inredning till salu(Extern länk)
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Nuläget på Saltsjöbanan
Tågtrafiken på Saltsjöbanan är åter i gång och slutstation är sedan mitten av december Saltsjö-Järla, där tar spåren slut och resan fortsätter med buss.