Budget 2025: Tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik
Kollektivtrafiken har en avgörande roll för att knyta samman Stockholmsregionen och för att Region Stockholms klimatmål ska nås. Det framgår av regionstyrelsens förslag till Budget 2025 som debatteras och beslutas den 12–13 november.
Den historiska utbyggnaden av tunnelbanan fortsätter. Den nya tunnelbanan byggs ut mot Barkarby, Nacka och Arenastaden i Solna samt mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Utbyggnaden är viktig för att knyta samman Stockholmsregionen genom bra kommunikationer där bostäder finns och byggs.
Tunnelbanan till Älvsjö är fortfarande under planering och tar stora steg mot byggstart under 2025. Parallellt med tunnelbanans utbyggnad fortsätter arbetet inom den så kallade Sverigeförhandlingen om Spårväg Syd och förlängningen av Roslagsbanan till city.
En kollektivtrafik med förnybara bränslen
Kollektivtrafiken är avgörande för att nå Region Stockholms klimatmål. Redan idag är Stockholm den första huvudstadsregionen i världen där all kollektivtrafik på land drivs helt av förnybara bränslen. SL:s bussar drivs idag med eldrift eller förnybara drivmedel som biogas, etanol och biodiesel.
För sjötrafiken fortsätter den gröna omställningen med målsättningen om att ha en 100 procent förnybar sjötrafik år 2030 med minskad energianvändning, miljöpåverkan och utsläpp. Ett test med bärplansbåt mellan Ekerö och Stockholm pågår i sex månader under isfri period.
Priset på SL-kortet föreslås höjas
Åtgärder som ökar intäkterna krävs för att Region Stockholm ska kunna hantera det fortsatt tuffa ekonomiska läget. Enligt tidigare beslut i budgeten för 2024 höjs biljettpriset med motsvarande 3,9 procent för en 30-dagarsbiljett för vuxna. Det innebär att 2025 ökar priset för en 30-dagarsbiljet med 40 kronor till 1 060 kronor. Även priset för enkelbiljett höjs med en krona till 43 kronor. Det rabatterade biljettpriset ligger kvar på 2024 års nivå för att säkerställa att kollektivtrafiken är tillgänglig för pensionärer, studenter och unga.
Under 2024 har förutsättningarna för barn och barnfamiljer att resa kollektivt ökat. Lovkortet har utökats till alla lov och permanentats. Åldersgränsen för att resa gratis med vuxen har höjts från sju till elva år.
En förändring som föreslås i budgeten är att resenärer som har barn i barnvagn kommer att betala avgift på SL:s bussar som tillåter påstigning i alla dörrar och där resenärer kan visera sin biljett utan att gå fram till föraren.
Förbättringar för resenärerna utreds
För att förbättra för pendlarna utreds förändringar i kollektivtrafikens biljettutbud. Ett uppdrag är att utreda en terminsbiljett för studenter som minskar kostnaderna för dem och som är möjlig att införa 2026. Samtidigt utreds införandet av prenumeration på 30-dagars biljett, reformer för barn och unga som syftar till att minska kostnader för barnfamiljer och möjligheten att införa krav på pensionärsintyg för pensionärer i stället för en fast åldersgräns.
Möjligheten att ta med cykel på tvärbanan permanentas från 2025 och samtidigt utreds möjligheten att ta med cykel på andra lokalbanor.
Att kunna resa senare på kvällen och tidigare på morgonen innebär inte bara en ökad frihet för individen, det underlättar också för tiotusentals invånare som jobbar på oregelbundna tider. Därför förbereds ett pilotprojekt med nattpendeltågstrafik.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter
Öppna spärrar ska testas i tunnelbanan under 2025
Från 16 december står spärrarna öppna på Näckrosen. Under 2025 undersöker regionen hur en spärrfri miljö påverkar resenärers upplevelse och biljettintäkter.Tio år med regionala cykelplanen – cykling allt säkrare
2014 lanserade Region Stockholm den regionala cykelplanen för Stockholms län. I år, tio år senare, kan regionen konstatera flera framsteg.Saltsjö-Järla tillfällig slutstation för Saltsjöbanan
Den 15 december 2024 börjar tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter nästan två års avstängning - nu med Saltsjö-Järla som tillfällig slutstation.