
Så går Roslagsbanan vid en förlängning till city
Den 22 mars 2023 fattade trafiknämnden beslut om lokaliseringsutredningen för Roslagsbanan som slår fast att banan bör gå via Odenplan vid en förlängning till city.
Nu har flera alternativa dragningar av banans förlängningen till city undersökts och studerats djupare. I lokaliseringsutredningen fastställs det nu vilken ungefärlig dragning som rekommenderas. Tunneln kommer bli cirka tre kilometer lång och börja i området kring Albano.
– Trafikförvaltningen har tillsammans med kommunerna och andra parter utrett olika alternativ för Roslagsbanan till city. Vi har kommit fram till att en tunnel via Odenplan är det bästa alternativet utifrån resenärsnytta, genomförbarhet, kostnad och påverkan på miljön, säger John Söderberg, avdelningschef och ansvarig för investeringsprojekt vid trafikförvaltningen.
Arbetet med projekt Roslagsbanan till city leds av Region Stockholm genom trafikförvaltningen och sker i samverkan med Stockholms stad, Täby kommun, Vallentuna kommun, Österåkers kommun och staten. Andra parter som deltagit i arbetet med lokaliseringsutredningen är till exempel länsstyrelsen, andra myndigheter och allmänheten. Allmänna samråd har hållits under 2021 och 2022.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter

Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
9 november öppnar Saltsjöbanan efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Inte längre bara innerstan – nu får busslinjerna 176 och 177 påstigning via alla dörrar
För en enklare och smidigare resa kan du från den 3 november kliva ombord och blippa din SL-biljett via alla dörrar på busslinjerna 176 och 177.
Snart inleds ett nytt kapitel i tunnelbanans historia – när ny operatör tar över
Natten till söndag den 2 november träder det nya tunnelbaneavtalet i kraft och Connecting Stockholm börjar köra tunnelbanan.