Tillfälligt stängda framdörrar i SL:s busstrafik
Från och med torsdag 13 januari stänger SL tillfälligt bussarnas framdörrar för påstigning. Beslutet gäller till en början till den 31 januari.
– Vi stänger framdörrarna för att säkra att trafiken kan gå för fullt. Då är det extra viktigt att våra resenärer tar ansvar och betalar för sin resa, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.
Alla som åker buss måste även fortsättningsvis ha en giltig biljett. SL rekommenderar biljettköp i app för den som inte har giltig periodbiljett. Det går även att köpa biljett i ordinarie försäljningsställen. Under perioden kommer SL förstärka med kundservicevärdar, för hjälp med att ”blippa” vid bakdörr där det går, samt förstärka biljettkontrollerna.
Både på- och avstigning kommer ske genom bakdörrarna. SL ber alla resenärer att visa omtanke och hjälpa varandra att hålla avstånd.
Bakgrund
- För att skydda förarna och öppna framdörrarna, installerades skyddsglas i alla SL:s bussar under våren 2021. Dessa blev SL:s trafikutövare tvungna att ta ner i november, efter beslut från Arbetsmiljöverket.
- Framdörrarna stängs efter flera anmälningar och skyddsstopp avseende oro för smitta hos förare. Därmed förelåg även risk för föreläggande från Arbetsmiljöverket.
- Den tidigare perioden med stängda framdörrar innebar att biljettintäkterna från busstrafiken minskade med 100 miljoner kronor per månad.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter

Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
9 november öppnar Saltsjöbanan efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Inte längre bara innerstan – nu får busslinjerna 176 och 177 påstigning via alla dörrar
För en enklare och smidigare resa kan du från den 3 november kliva ombord och blippa din SL-biljett via alla dörrar på busslinjerna 176 och 177.
Snart inleds ett nytt kapitel i tunnelbanans historia – när ny operatör tar över
Natten till söndag den 2 november träder det nya tunnelbaneavtalet i kraft och Connecting Stockholm börjar köra tunnelbanan.