För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Om kakor

Nätverksträff för arrangörer och Skapande skola-samordnare

Välkommen till en träff för dig som samordnar kulturaktiviteter för barn och unga i Stockholms län. Du arbetar till exempel som kultursamordnare, strateg eller Skapande skola-samordnare.

Information

Datum:
13 november 2025
Tid:
07:3015:00
Plats:
Usine konferens, Södermalms allé 36, lokal Champagne, entréplan

Höstens andra nätverksträff arrangeras på Usine konferens vid Medborgarplatsen och är en heldag. Temat för nätverksträffen är Kultur och skola och träffen är en samverkan mellan arrangörsnätverket och nätverket för Skapande skola.   

Träffen riktar fokus mot kulturarrangemang och eget skapande som sker under skoltid.

Under dagen presenteras olika nationella insatser och forskning inom området. Vi får ta del av samtal och exempel på hur kultur och skola kan samverka på kommunal nivå samt hur man arbetar lokalt för att föra in konst och kultur i skolan.

Dagen inleds med registrering och frukostmacka från klockan 8:30. Programmet startar klockan 9:00.

Inledningstalare:

  • Maria Olson, professor i ämnesdidaktik på Stockholms universitet, har en bakgrund i utbildningsvetenskaplig forskning med fokus på demokrati och medborgarskap. Hon inleder dagen med en föreläsning om kultur i skolan och om dess plats i skärningspunkten mellan utbildning och bildning.

Andra medverkande:

  • Lykke Pörtfors, handläggare för Skapande skola på Kulturrådet berättar om stödet "Stärkt kultur i skolan" och övriga nyheter om Skapande skola-bidraget.
  • Camilla Gölstam, undervisningsråd på Skolverket, pekar på förekomsten av kultur och konst i grundskolans styrdokument - vad gör vi av det?
  • Liselotte Lindahl, verksamhetsledare för Bibu, biennal för barn och unga, berättar om hur de driver frågan om alla barns rätt till scenkonst i skolan. De arbetar just nu med ett projekt med stöd från Kulturrådet där de undersöker vad som hindrar skolan att ta del av kultur.
  • Ulf Andersson Greek, kulturstateg, Södertälje kommun, delar med sig av kommunens samarbete mellan kultur- och utbildningsförvaltningen för att skapa en modell för kultur i skolan?
  • Maria Liljeholm, kultursamordnare i Sigtuna kommun, ger en inblick i hur de når ut med kultur i skolan och förskolan genom bland annat Barnkulturprogrammet.
  • Rose-Marie Fasth och Emeli Dennbrink, kultursamordnare i Västerås respektive Köpings kommun. De berättar om sitt arbete med kultur i skolan där de fokuserar på att skapa tillgängliga och meningsfulla kulturupplevelser i nära samverkan med skola och kulturliv. De tar särskilt upp elevers delaktighet, samverkan med andra aktörer som bibliotek och hur de stöttar kulturombuden på skolorna.