Digital träff: Språktåget och lekens betydelse för språkutveckling
Välkommen till en förmiddag där du får inspiration och kunskap om hur du kan använda leken för att främja små barns språkutveckling. Träffen vänder sig till biblioteksmedarbetare, logopeder, BHV-sjuksköterskor och personal inom öppen förskola.
Information
- Datum:
- 26 november 2025
- Tid:
- 08:00–10:00
- Plats:
- Digitalt via Teams
På den här träffen får du lyssna till förskollärare, logoped och bibliotekarier som alla har det gemensamt att de använder leken för att främja språkutvecklingen hos de yngre barnen. De berättar om sitt arbete samt ger inspiration och praktiska tips. Det finns möjlighet att ställa frågor till föreläsarna i samband med varje presentation.
Sista anmälningsdag är 24 november. En Teamslänk till träffen skickas med e-post till anmälda deltagare den 25 november.
Lidingö språkar och leker
Louise Morten är förskollärare med pedagogiskt utvecklingsuppdrag och arbetar på Lidingö. Tillsammans med sin kollega Ida Rönnqvist berättar hon om det mångåriga projektet Lidingö språkar och leker och om hur man som vuxen kan vara med och stärka barnens lek och göra den extra språkutvecklande.
Läs mer om projektet och om Lidingös arbete på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats.
SPSM: Leken som lyfter barnen(Extern länk)
Vad är språklek?
Catarina Sjöberg är logoped och föreläser utifrån sin bok Språkleka med toddlare (Gothia kompetens 2023). I sin föreläsning ger hon exempel på metoder för att träna språk och språkleka tillsammans med yngre barn.
Barn tar sina första kommunikativa steg direkt som nyfödda och de första tre åren har enorm betydelse för barnets fortsatta språkutveckling. Hur kan vi hjälpa barnet vidare genom lek, samspel och högläsning och genom att vara närvarande och responsiv i vår kommunikation?
Lek en bok
Konceptet Lek en bok kombinerar högläsning med dramalek och den specifika metoden processdrama. Syftet är att utveckla barns språkliga, kommunikativa och gestaltande förmåga. Agnes Almström och Marjut Ervasti är bibliotekarier och arbetar på Farsta bibliotek i Stockholm stad. De har båda varit med och utvecklat metoden och de berättar om bakgrunden till projektet och om hur de använder sig av metoden Lek en bok i sitt praktiska arbete på bibliotek.
Projektet finns dokumenterat i boken Lek en bok – Drama och gemensam bokläsning för språkutvecklande estetiskt engagemang (Studentlitteratur 2024).