Hundratals har gett blod i buss som donerats till Ukraina

En blodbuss skänktes till Ukraina från Region Stockholm i slutet av april i år. Hittills har över 600 givare kunnat ge blod i bussen.

- När de ställer upp bussen köar folk för att ge. Behovet i sjukvården är konstant, blodet behövs dagligen. Människor har ju diabetes och cancer och det sker olyckor även där utöver att det också är krig, säger Ingrid Engström, kommunikatör på Blodcentralen Stockholm.

Ingrid var en av de som hjälpte till att köra ner blodbussen som skänktes av Region Stockholm till Ukraina i våras. Sedan bussen rullade ut i området kring Lviv den 1 maj hade fram till början av september 597 blodgivare gett blod i bussen.

Donationen skedde efter en förfrågan från en ukrainsk hjälporganisation. Insamlingsstiftelsen Blåljus i Samverkan finansierade själva transporten av blodbussen och bistod även med utrustning till den.

Blodbussen fortsätter att användas i området kring Lviv och förhoppningen är att man ska kunna hjälpa många, många fler som har behov av blod i sjukvården. Behovet av mobil blodgivningskapacitet är stort i Ukraina som tidigare endast hade två blodbussar.

- Nu rullar bussen på och de är så nöjda över att ha den, men behovet är stort, säger Ingrid Engström.

Förutom blodbussen har det hittills från Region Stockholm bland annat donerats en ambulans, kollektivtrafikbussar samt sjukvårdsmaterial och medicinsk utrustning. Utrustningen har bland annat bestått av hjärtstartare, patientmonitorer, EKG-utrustning, röntgenutrustning och ultraljudsutrustning. Läs mer om Region Stockholms arbete för Ukraina här.