Medieriktlinjerna ses över

I de nuvarande medieriktlinjerna för Region Stockholm understryks meddelarfriheten och alla medarbetares rätt att, anonymt eller öppet fritt uttrycka egna åsikter till medier. I dokumentet finns också en formulering om att det ska framgå att man uttalar sig som privatperson. Den behöver korrigeras och dokumentet behöver ses över.

- Nu tar vi fram underlag till hur medieriktlinjerna kan uppdateras. Underlaget kan sedan tas upp för beslut i regionfullmäktige tidigast i samband med budgetfullmäktige den 6-7 december, säger Carina Lundberg Uudelepp, regiondirektör Region Stockholm.

Fram till dess att ett nytt beslut kan fattas finns chefsjuristens kommentar som ligger i direkt anslutning till medieriktlinjerna på Region Stockholms webbplats. Detta för att ingen medarbetare ska missa den informationen.

Kommunikation om meddelarskyddet uppdateras även internt, via intranätet och på arbetsplatsträffar. Alla medarbetare i Region Stockholms verksamheter ska känna sig trygga med sina rättigheter.

Läs mer på regionstockholm.se