Läget i vården

Läget vid länets akutsjukhus är något förbättrat jämfört med i början av veckan men det är fortsatt en mycket ansträngd situation vid samtliga sjukhus. Länets invånare uppmanas att ringa 112 vid livshotande situationer och kontakta husläkarmottagningen eller 1177 Vårdguiden för övriga vårdbehov.

Nu fortsätter antalet patienter med covid-19 att öka, säsongsinfluensan ökar snabbt och tycks komma ovanligt tidigt i år - utöver alla andra sjukvårdsbehov som finns i vården. Alla olika luftvägssymtom som nu finns gör att även sjukfrånvaron hos vårdens medarbetare ökar. Det ger en mycket ansträngd situation för hälso- och sjukvården.

- Trots att vi nu har fler patienter med covid-19 vid våra sjukhus ser vi att färre patienter behöver vänta på vårdplats på sjukhusen. Det är också en något mindre allvarlig situation för ambulanssjukvården. Där har vi bland annat satt in fler bilar och fler sjuktransporter, säger Johan Bratt chefläkare i Region Stockholm.

Sammantaget är det fortsatt mycket ansträngt läge men mer stabilt nu än tidigare i veckan.

Åtgärder

• Varje sjukhus arbetar intensivt med att säkra upp sin bemanning och planera för hur de ska kunna hantera en förvärrad situation.
  • Länets olika större vårdgivare samordnas med tätare möten för att snabbt följa situationen och avlasta verksamheter med särskilt svår situation.
  • Akutsjukhusen fokuserar enbart på akut och nödvändig vård och planerad vård som kan vänta utan större medicinska risker skjuts fram.
  • Den geriatriska vårdens förstärks.
  • Viss vård som kan ske utanför akutsjukhusen till exempel vid Ersta sjukhus flyttas dit.

Använd vården rätt

När marginalerna i hälso- och sjukvården är mindre är det viktigare att den med vårdbehov söker vård på rätt sätt.

- Jag vill be länets invånare att enbart ringa 112 vid livshotande tillstånd och att kontakta 1177 Vårdguiden för alla övriga vårdbehov. Det är längre väntetider på 1177 Vårdguiden just nu men var vänlig och ha lite extra tålamod och vänta på svaren från de erfarna sjuksköterskorna som kan hjälpa dig att ge information om när, var och hur du bäst söker vård för just dina symtom.

- Ring inte 112 om du tröttnar på att vänta och åk inte till våra akutsjukhus på vinst och förlust. Alla som kommer till våra mottagningar bedöms och prioriteras efter medicinskt behov och den som har minst allvarliga symtom kan då få vänta mycket länge, istället för att få hjälp på en närakut eller i andra delar av vården, säger Johan Bratt chefläkare vid Region Stockholm.

Var försiktig

Även det mildare vädret har underlättat något för ortopedin som nu arbetar hårt för att komma i kapp.

- Det är en välkommen hjälp som ger ortopedin lite andrum. Men vi får räkna med att halkan återkommer inom kort. För länets invånare gäller det att gå extra försiktigt så snart det blir halt och låt det ta lite längre tid för att minska risken för halkolyckor, säger Johan Bratt.

Ha lite extra tålamod

Vårdens medarbetare arbetar så intensivt som de bara kan för att varje patient ska få bli undersökt och behandlad för att bli frisk så fort som möjligt.

- Ha lite extra tålamod i vården, nu och över de kommande helgerna. Alla vi i vården gör vårt allra bästa för att du ska få så god vård så fort som möjligt och prioriterar alla efter medicinskt behov. Störst behov går först som alltid i vården. Men jag har full förståelse att tålamodet ibland tryter när du eller någon närstående inte mår bra. Men vi behöver din förståelse för att det är lite tuffare än vanligt, säger Johan Bratt.