Uppdatering: Region Stockholm är i stabsläge på grund av telefoniproblem
Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) i Region Stockholm är aktiverad i stabsläge på grund av omfattande telefonistörningar.
Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) är i stabsläge sedan klockan 18.34 på grund av omfattande telefoniproblem i Telias nät. Sex av sju akutsjukhus är i stabsläge. Telefonistörningarna påverkar möjligheten att nås med mobiltelefon på och mellan sjukhusen och även att ringa in till sjukhusen. Reservrutiner och manuella rutiner för kommunikation används.
- Läget är såklart ansträngt på grund av störningarna, men situationen är stabil och verksamheterna rullar på. I Region Stockholm har vi rutiner att arbeta under it-störningar. Då går vi över till manuella rutiner och hittar andra vägar att upprätthålla de kontakter som behövs för att ge patienter vård.
- Vi arbetar för att upprätthålla medicinsk kvalitet och för att minimera konsekvenserna av störningarna för patienterna, säger Patrik Söderberg, chefläkare i Region Stockholm.
- Som invånare ska man göra precis som vanligt, upplever man att man är i behov av vård så ringer man 1177 för rådgivning. Är situationen livshotande ska man självklart ringa 112.
Presstjänsten på Region Stockholm nås via mejl: press@regionstockholm.se
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter

Rapport om läget i vården vecka 26
Region Stockholm publicerar på torsdagar från och med den 11 juni en sommarrapport om läget i vården. Det här är den tredje rapporten sommaren 2026.
Ny statistik från Socialstyrelsen visar fler vårdplatser i Region Stockholm
Jämfört med 2022 var antalet vårdplatser i genomsnitt 4 208 år 2025 vilket är en ökning med 298 vårdplatser.
Region Stockholm deltog i Natos största medicinska övning
Region Stockholm deltog i Natos största medicinska övning, Vigorous Warrior 26, som samlade 2000 deltagare från 32 länder.