Region Stockholm är i stabsläge på grund av telefoniproblem
Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) I Region Stockholm är aktiverad i stabsläge på grund av omfattande telefonistörningar.
Regional särskild sjukvårdsledning (RSSL) är i stabsläge sedan klockan 18.34 på grund av omfattande telefoniproblem i Telias nät. Flera sjukhus i regionen har gått upp i stabsläge. Reservrutiner och manuella rutiner för kommunikation används.
- Just nu håller vi på att skapa oss en överblick över läget för vården i regionen. Vi arbetar för att upprätthålla medicinsk kvalitet och för att minimera konsekvenserna av störningarna för patienterna, säger Patrik Söderberg, chefläkare i Region Stockholm.
Presstjänsten på Region Stockholm nås via mejl: press@regionstockholm.se
Fakta beredskapslägen:
De särskilda sjukvårdsledningarna kan fatta beslut om i vilket
beredskapsläge krisledningen ska vara i. De tre beredskapslägena är
stabsläge, förstärkningsläge och katastrofläge.
Stabsläge
Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, vidtar nödvändiga åtgärder och följer händelseutvecklingen.
Förstärkningsläge
Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av vissa viktiga funktioner.
Katastrofläge
Beredskapsläge som innebär att en särskild sjukvårdsledning vidtar åtgärder för förstärkning av alla viktiga funktioner.
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på nyheter du är intresserad av.
PrenumereraFler nyheter

Rapport om läget i vården vecka 26
Region Stockholm publicerar på torsdagar från och med den 11 juni en sommarrapport om läget i vården. Det här är den tredje rapporten sommaren 2026.
Ny statistik från Socialstyrelsen visar fler vårdplatser i Region Stockholm
Jämfört med 2022 var antalet vårdplatser i genomsnitt 4 208 år 2025 vilket är en ökning med 298 vårdplatser.
Region Stockholm deltog i Natos största medicinska övning
Region Stockholm deltog i Natos största medicinska övning, Vigorous Warrior 26, som samlade 2000 deltagare från 32 länder.