Så kommer SL:s bärplansbåt att se ut när den sätts i trafik i höst

Efter sommaren får Region Stockholms invånare möjligheten att bli först i världen med att åka kollektivt med en elektriska bärplansfärja. Här ser du hur båten ska se ut när den går i SL-trafiken.

I höst kan du och alla andra stockholmare åka med en elektrisk bärplansbåt som drar upp till 80 procent mindre energi än många av dagens dieselfärjor. Båten kommer gå i trafik på SL:s pendelbåtslinje 89 mellan Tappström på Ekerö och Stadshuset.

Pilotprojektet är ett samarbete mellan Region Stockholm, Trafikverket och Candela. Projektet har upplevt vissa förseningar, främst på grund av tester i utvecklingen av nya och avancerade tekniska lösningar. Att införa helt nya teknologier i kollektivtrafiken är en komplex process, men det är kritiskt för att nå Region Stockholms miljömål samt att erbjuda en säker och effektiv service till dig som passagerare.

Den nya elektriska bärplansfärjan erbjuder inte bara miljöfördelar utan även en förbättrad användarupplevelse, med tysta och utsläppsfria resor. Du som vill resa med den nya färjan är välkommen ombord under isfria perioder nu i höst och under våren och sommaren 2025.

Fakta om fartyget

• Fartyget i pilotprojektet tar upp till 30 personer.
  • Den har en räckvidd på cirka 60 sjömil i 23 knop.
  • Toppfarten är cirka 30 knop.
  • Räckvidden gör fartyget till världens energieffektivaste och snabbaste elektriska fartyg i dagsläget.

Läs mer om SL:s bärplansbåt

Prenumerera på nyheter