Ny möjlighet söka projektmedel för hållbar utveckling

Från 3 juni till 31 augusti kan den som har en spännande projektidé kring hållbar utveckling söka pengar för sin idé hos Region Stockholm. 16,5 miljoner kronor ska delas ut under årets andra ansökningsperiod.

Pengarna kan sökas av offentliga och privata organisationer som kommuner, kommunala bolag, organisationer, stiftelser och ideella föreningar. Region Stockholms syfte är att stötta projekt som kan bidra till att exempelvis stärka kompetensutveckling, främja övergången till en cirkulär ekonomi och utveckla landsbygd- och skärgård.

- Under den första perioden i vintras fick vi in 29 ansökningar nu hoppas vi på flera till. Det finns många aktörer i Stockholmsregionen som har bra idéer för att främja en hållbar utveckling, därför vill vi verkligen sprida att det finns projektmedel att söka, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Ett projektstöd från Region Stockholm brukar ligga på cirka 50 000 upp till 3 000 000 kronor beroende på projektet storlek och varaktighet. Nytt för i år är att det går att söka medfinansiering i olika EU-program.

Nytt för denna andra period är att det kommer att vara ett inspirationsmingel hos Region Stockholm på Lindhagensgatan 98 den 5 juni kl 11 - 13 i lokalen Stortorget. Där kan den som är intresserad hämta inspiration, testa sin projektidé och eventuellt hitta andra samarbetspartners.

Läs mer här om hur du ansöker

Kontakta pressfunktionen

Är du journalist? Kontakta oss via formuläret nedan eller på telefonummer: 08-123 131 48

Information

Region Stockholm är en offentlig verksamhet. Det innebär att meddelanden du skickar till förtroendevalda och tjänstemän blir allmän handling och kan begäras ut av allmänheten.