Ökad bredbandstäckning i glesbygdskommuner

Region Stockholm har i snitt den högsta bredbandstäckningen i landet jämfört med andra regioner, men har legat sämre till när det gäller täckning i glesbygdskommuner. Nu visar nya siffror på en klar förbättring under 2023.

Varje år kartlägger Post- och telestyrelsen bredbandstillgången i Sverige. Den senaste rapporten släpptes i början av april och visar perioden okt 2022 – okt 2023.

Det nationella målet är att hela landet ska ha tillgång till snabbt bredband år 2025:

• 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till 1 Gbit/s, eller fiber i absoluta närheten.
  • 99,9 procent ska ha tillgång till minst 100 Mbit/s.
  • 100 procent ska ha tillgång till minst 30 Mbit/s.

100 Mbit/s är en måttlig hastighet som anses räcka för vardagliga användningsområden som webbsurfning, e-post och streaming av video i HD-kvalitet. 1 Ggbit/s (1000 Mbit/s) är särskilt användningsbart för till exempel stora filöverföringar, molnbaserade tjänster och videokonferenser.

Region Stockholm uppnår redan nu 30 Mbit-målet och 1 Gbit-målet samt är bara 0,1 procentenheter från att nå 100 Mbit-målet. Den stora utvecklingen har skett på landsbygden. Från att ha legat i bottenskiktet bland regionerna jobbade sig Stockholm under fjolåret upp till en mittenplacering.

- Tillgång till bredband är en förutsättning för att det ska gå att leva och verka en bit utanför tätorterna i dagens digitaliserade samhälle. Därför är det glädjande att de flesta även i länets glesbygdskommuner nu antingen är uppkopplade eller har tillgång till en uppkoppling, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

I Norrtälje byggdes det ut allra mest. Kommunen höjde sin tillgång till 1 Gbit/s med 5,7 procentenheter under 2023. Även i Ekerö och Nykvarn ökade tillgången betydligt under 2023.

Läs mer om bredband här