Gröna obligationer fortsätter att bidra till lägre utsläpp i Region Stockholm

Nu är 2023 års rapportering av Region Stockholms gröna obligationer, Green Bond Impact Report, klar. Rapporten visar att finansieringen har gjort det möjligt för Region Stockholm att undvika utsläpp på 15 100 ton koldioxidekvivalenter under 2023.

Gröna obligationer är lån där pengar öronmärks för investeringar i projekt som kan leverera tydliga och mätbara resultat avseende främst klimat. Region Stockholm driver ett långsiktigt miljöarbete och emitterade sin första gröna obligation 2014. Mellan 2019 och 2023 har Region Stockholm undvikit utsläpp på 57 900 ton koldioxidekvivalenter. I slutet av 2023 hade Region Stockholm 18 gröna obligationer utestående med ett totalt belopp på 13,9 miljarder kronor. De gröna obligationerna har finansierat projekt inom hållbara transporter och energieffektivisering i byggnader.

För första gången har Region Stockholm genomfört en egen utvärdering av de projekt som finansierats med gröna obligationer för att bedöma varje projekts linjering med EU:s taxonomi. En extern revisionsbyrå har även granskat att de gröna projekt som Region Stockholm finansierat under 2023, i detta fall utbyggnaden av Roslagsbanan och nya tåg på tunnelbanans röda linje, uppfyller EU:s taxonomi. Detta innefattar att väsentligt bidra till minst ett av EU:s sex miljömål genom att de tekniska granskningskriterierna uppfylls och samtidigt inte orsakar skada på något annat miljömål samt att sociala och styrningsmässiga minimikrav uppfylls.

Region Stockholm har som mål att halvera sin klimatpåverkan till 2030 jämfört med 2019 och nå klimatneutralitet senast 2035. Grön finansiering står för majoriteten av regionens låneportfölj och är en viktig del för att förverkliga den visionen.

Region Stockholms hållbarhetspolicy och hållbarhetsstrategi sätter ambitionerna för Region Stockholms hållbarhetsarbete och möjliggör en strategi som omfattar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Målet är att minska miljöpåverkan, öka social hållbarhet och bidra till att minska risker och kostnader.

Region Stockholms ramverk för gröna obligationer som publicerades 2022 är baserat på EU:s taxonomi samt hållbarhetspolicyn och strategin. Ramverket har tilldelats det högsta möjliga betyget – mörkgrönt – av det oberoende institutet Cicero. Det fick också högsta betyg, utmärkt, för sina styrningsprocesser.

Läs hela rapporten här