Region Stockholm ska fortsätta minska administrativa kostnader

Samtliga verksamheter i Region Stockholm behöver fortsätta arbetet med att minska administrativa kostnader för att ha en ekonomi i balans. Det framgår i ärendet Avstämning av budget 2024 som behandlades på regionstyrelsens sammanträde den 12 mars.

Regionledningskontoret har nu granskat verksamhetsplanerna från alla nämnder och bolag och bedömer att de huvudsakligen följer regionfullmäktiges mål och uppdrag.

Det ekonomiska läget är fortsatt tufft för Region Stockholm. Det rådande omvärldsläget ställer regionen inför stora utmaningar och inflationen leder till kostnadsökningar som påverkar alla verksamheter.

– Även under 2024 är vårt fokus på gemensamma prioriteringar och samarbete inom Region Stockholm. Vi måste fortsätta att arbeta tillsammans för att vi ska nå våra mål med en ekonomi i balans, säger regiondirektör Emma Lennartsson.

Syftet med granskningen av nämndernas och bolagens verksamhetsplaner är att säkerställa att de är upprättade i enlighet med regionfullmäktiges beslut om mål, uppdrag och fastställda resultatkrav i budgeten för 2024.

I år har regionledningskontoret även särskilt granskat kostnader för administration, konsulter och inhyrd personal.

Enligt Budget 2024 finns ett mål att de administrativa kostnaderna ska minska med 100 miljoner kronor under året jämfört med budget 2023. Kostnader för konsulter och inhyrd bemanning planeras att fortsätta minska.

– Under 2023 har ett stort arbete gjorts för att minska kostnaderna för inhyrd bemanning inom hälso- och sjukvården. Detta har redan resulterat i lägre kostnader med 29 procent jämfört med året innan, men arbetet måste fortsätta under 2024, säger Emma Lennartsson.

Kostnaderna för Region Stockholm som helhet beräknas uppgå till 123,8 miljarder kronor under 2024.

Ärendet Avstämning av budget 2024 behandlades av regionstyrelsen den 12 mars.