Kategoristyrning effektiviserar Region Stockholms inköpsarbete

Region Stockholm har idag framtagna strategier för kategoristyrt inköpsarbete inom fyra områden. Tillsammans ger dessa möjlighet att sänka kostnaderna med 400 miljoner kronor. Samtidigt pågår arbete inom ytterligare 19 områden.

På bilden: Jennie Hökfelt, kategoristyrningsansvarig i Region Stockholm, Emma Lennartsson, regiondirektör och Peter Håkansson, VO-chef och kategoriansvarig, Karolinska Universitetssjukhuset.

Sedan några år tillbaka använder sig Region Stockholm av kategoristyrt inköpsarbete. Det är en arbetsmetod som innebär att varor och tjänster som liknar varandra samlas i en kategori och köps in utifrån de gemensamma behov och strategier som finns i regionens verksamheter. Syftet är att arbeta tillsammans och mer strategiskt med inköp och på så sätt sänka totalkostnaden. Kategoristyrning bidrar också till ökad hållbarhet, innovation och en robust försörjning.

– Vi har ett tufft ekonomiskt läge i regionen och det finns stora utmaningar inom flera områden. Därför är det så viktigt med kategoristyrt inköpsarbete där vi tittar på vad vi behöver gemensamt i hela regionen och samlar våra resurser och vår köpkraft. Det frigör både tid och pengar och ger oss en större möjlighet att jobba smartare, säger regiondirektör Emma Lennartsson.

Just nu pågår kategoristyrt arbete inom 23 områden i Region Stockholm. För varje område etableras en kategoriorganisation med en kategoriansvarig och en kategoriledare som samlar ett kategoriteam med olika kompetenser och erfarenheter från regionens olika verksamheter. Tillsammans utvecklar de en strategi för sin kategori och en handlingsplan med konkreta aktiviteter som leder till förbättringar i verksamheten och inköpsarbetet. Ett av områdena är vårdrelaterade bemanningstjänster.

– Vi ser att det här sättet att jobba tillsammans verkligen ger resultat. Jämfört med 2022 har kostnaderna för den inhyrda bemanningen inom hälso- och sjukvården minskat med 338 miljoner kronor genom ett intensivt samarbete i regionens olika verksamheter. Jag ser fram emot de effekter som kommer att realiseras när alla kategorier är klara med sina koncernövergripande strategier, säger Emma Lennartsson.

Inom kategorin kommunikation har kostnader minskat med 56 miljoner kronor sedan 2021. Inom områdena medicinteknik, IT-arbetsplats, energi och personbilar har möjligheten att undvika kostnader med 190 miljoner kronor genom processförbättringar i form av ändrade arbetssätt och återbruk identifierats. Potentialen att sänka kostnaderna och effektivisera arbetssätten bedöms vara stor inom alla områden där det kategoristyrda arbetet är i gång. För att lyckas behövs en strategisk höjd i kategoriarbetet och resurser med vilja att driva förändringar och jobba regionövergripande.

– För att möta Region Stockholms utmaningar behöver vi tänka innovativt och helt nytt. För att klara vårt uppdrag behöver vi arbeta smartare tillsammans, inte springa fortare. Här är det kategoristyrda inköpsarbetet en viktig del, säger Emma Lennartsson.