Höga poäng för digital tillgänglighet på nya regionstockholm.se

Region Stockholms nya webbplats får höga poäng i det index som mäter bland annat digital tillgänglighet, användbarhet och tillförlitlighet. Mätningen visar bättre resultat inom samtliga områden jämfört med den tidigare webbplatsen.

Sedan några år tillbaka är det lag på att offentliga aktörers webbplatser ska vara tillgänglighetsanpassade. Det innebär att ingen ska hindras från att använda dem på grund av en funktionsnedsättning.

Det finns olika sätt att mäta en webbsidas kvalitet, och Region Stockholms nya webbplats får bra resultat i flera mätverktyg.

Ett av dessa är Digital Certainty Index (DCI) som mäter webbplatsens digitala tillgänglighet och även dess användbarhet, tillförlitlighet och hur kapabel den är att hantera utmaningar gällande sökmotoroptimering (SEO).

Sedan den nya webbplatsen lanserades har Region Stockholm på denna skala höjt sig inom samtliga områden, framför allt inom tillgänglighet. Det totala betyget har höjts med över 15 poäng de senaste 30 dagarna.

– Det är oerhört glädjande att se så fina resultat. Vi har höga ambitioner i vårt arbete med tillgänglighet och ska ha en webbplats som fungerar för alla. Det ska vara lätt för invånarna att förstå hur allt hänger ihop. Nu fortsätter arbetet för att göra vår webbplats ännu bättre, säger Hanna Brogren, kommunikationsdirektör i Region Stockholm.

Klarspråk och tydliga länkar

Digital tillgänglighet innebär bland annat att texterna ska vara skrivna på klarspråk, att länkarna ska vara tydliga och att bilder ska ha så kallade alt-texter som beskriver vad bilden föreställer. Det handlar även om att sidan ska ha en bra struktur med tydliga mellanrubriker och att det ska vara bra kontraster mellan sidans olika delar, till exempel mellan bakgrund och text.

Fortsatt arbete med digital tillgänglighet

Den nya webbplatsen lanserades skarpt den 8 februari. Men arbetet med digital tillgänglighet fortsätter. Inför lanseringen genomförde projektgruppen för den nya webbplatsen användartester för personer med olika funktionsnedsättningar. Planen är att kontinuerligt fortsätta att göra sådana tester för fler invånare.

Mer om mätningen

Mätverktyget Digital Certainty Index (DCI) visar totalen av webbsidans funktionalitet och kvalitet.

Nedan kan du se en jämförelse mellan nya regionstockholm.se och den tidigare webbplatsen när det gäller antalet DCI-poäng. Maximalt antal poäng är 100.

Quality Assurance (QA)-poäng

(Denna del mäter vilken kvalitet webbplatsen har.)

- Tidigare regionstockholm.se (8 februari): 81,1 poäng
- Nya regionstockholm.se (3 mars): 97,6 poäng

SEO-poäng

(Denna del mäter hur bra träffar webbplatsen får på olika sökmotorer som till exempel Google.)

- Tidigare regionstockholm.se (8 februari): 75,5 poäng
- Nya regionstockholm.se (3 mars): 89,5 poäng

Accessibility-poäng

(Denna del mäter hur tillgänglig webbplatsen är.)

- Tidigare regionstockholm.se (8 februari): 77,4 poäng
- Nya regionstockholm.se (3 mars): 93,8 poäng