Ukrainska företagare i Sverige för unik konferens

Nu breddar Region Stockholm stödet till Ukraina. Den 15 och 16 februari står regionen värd för en konferens där ukrainska företagare får träffa svenska motsvarigheter samt andra aktörer. Syftet är att hitta nya sätt att stötta landets näringsliv.

Medan det ryska anfallskriget påverkar stora delar av Ukraina pågår livet mer som vanligt i andra. Landets näringsliv kämpar där för att kunna verka och utvecklas samtidigt som resurser behöver prioriteras till försvaret. Region Stockholm har sedan kriget inleddes stöttat Ukraina med bland annat sjukvårdsmateriel samt tagit emot flyktingar och patienter. I och med konferensen 2nd Future Of Ukraine Summit breddas stödet.

- Ukrainskt företagande ligger i framkant inom många områden, bland annat IT och teknik, livsmedelsproduktion och kemisk industri. Nu under de svåra förhållanden som råder är det viktigt att förstå vilket stöd landets näringsliv behöver och hur det kan sättas in på bästa sätt. Men vi har också mycket att lära av Ukraina. De lyckas på ett imponerande sätt hålla samhället i gång trots kriser. Därför är den här konferensen viktig. Den är en del av vårt långsiktiga stöd till Ukraina, säger Clara Hellner, forsknings- och innovationsdirektör, Region Stockholm.

24 ukrainska startups

Representanter från 24 ukrainska startups som främst sysslar med digitala lösningar inom bland annat stadsutveckling och life science kommer att finnas på plats. Dessa får möjlighet att ta del av svenska erfarenheter, träffa möjliga investerare och hitta samarbetspartners.

Fokus kommer också att ligga på hur det är för större företag att verka i Ukraina idag. Hur driver man framgångsrikt olika projekt samtidigt som det är krig?

Sammanlagt väntas omkring 150 personer delta under konferensen. Föredrag kommer att varvas med paneldiskussioner och möjligheter för startup-representanterna att pitcha sina idéer.

Region Stockholms finansregionråd Aida Hadžialić kommer att invigningstala.

Det här är första gången en konferens till stöd för Ukrainas näringsliv hålls i Sverige. En tidigare konferens under samma paraply har hållits i Berlin.

Var?

2nd Future Of Ukraine Summit

15-16 februari 2024

CONVENDUM