Hitta ditt framtida jobb på mässan Bazaren

Den 22–23 februari kan den som vill stärka sin position på arbetsmarknaden besöka Stockholm Waterfront Congress Centre. Då är det nämligen dags för Bazaren, Sveriges största jobb- och utbildningsmässa som varje år lockar drygt 12 000 besökare.

Syftet med Bazaren är att skapa möten som kan leda vidare till jobb eller studier. Alla är välkomna men mässan är kanske extra viktig för nyanlända, ungdomar och andra som ofta står längre från arbetsmarknaden. På Bazaren får besökarna möjlighet att personligen träffa ett stort antal arbetsgivare som erbjuder lediga jobb inom en mängd olika yrkesområden.

– I dessa bistra ekonomiska tider hoppas vi att många tar chansen och besöker Bazaren. Det är ett ypperligt tillfälle att skapa sig en bild av var jobben finns och hur man kan göra för att få de jobben, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör, Region Stockholm.

Extra satsning på stöd och vägledning

Mässan arrangeras av Region Stockholm tillsammans med Arbetsförmedlingen, Länsstyrelsen Stockholm och Nyföretagarcentrum. Nytt för i år är en extra satsning på stöd och vägledning. Redan i foajén möter Arbetsförmedlingen upp för att hjälpa besökarna i sitt jobbsökande.

– Vi stöttar och förbereder besökarna inför mötet med arbetsgivarna. Hos oss kan man få hjälp med allt från att formulera sina kunskaper och förmågor till att hitta dolda talanger eller vässa sitt cv. Vi passar även på att berätta om våra aktuella arbetsmarknadsutbildningar och det spännande samarbete som gör att ett stort antal arbetsgivare från norra Sverige finns med och rekryterar på mässan, säger Anders Ljunggren, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.

Tips för den som vill starta eget

I år finns cirka 130 utställare (till exempel representanter från olika arbetsgivare och högskolor) på plats. En av dem är Region Stockholm som är en av länets största arbetsgivare med cirka 45 000 anställda inom sjukvård, trafik, kultur och regional utveckling. På plats är även Nyföretagarcentrum som kan ge värdefulla råd till den som funderar på att starta eget.

– Vi erbjuder kostnadsfri och personlig rådgivning för att fler ska ha möjligheten till att starta eget, så att vi kan öka antalet nya livskraftiga företag i landet, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.

70 procent av fjolårsbesökarna nöjda

I en enkät från i fjol svarar knappt 40 procent att de besökte Bazaren för att få ett jobberbjudande. En del besökare får också jobb direkt på plats, medan andra får värdefulla tips till sin kommande ansökan. Knappt 70 procent av besökarna svarade att de var nöjda eller mycket nöjda med sitt besök på Bazaren.

Även som utställare finns möjlighet till fortbildning i form av olika seminarium. Till exempel diskuteras den helt färska rapporten om yrkesutbildningsutredningen.

Läs mer om vår mässa Bazaren

Är du journalist och har frågor?

Kontaka pressfunktionen:

press@regionstockholm.se