Ny digital tjänst för blodgivare – se hur mycket blod du har gett

Med den nylanserade digitala tjänsten Min blodgivning ges blodgivare i Stockholms län nu möjlighet att se hur mycket blod de gett, följa sina blodvärden och dela digitala utmärkelser i sociala medier.

Förhoppningen är att tjänsten ska väcka intresse och locka fler att bli blodgivare. Med inloggningstjänsten Min blodgivning, lanserad av Blodcentralen Stockholm, kan blodgivare nu följa sin personliga statistik kopplad till blodgivningen. Tjänsten nås via geblod.nu och identifiering med BankID.

Under 2023 fanns det i Stockholms län 37 800 aktiva blodgivare, det vill säga blodgivare som gett blod minst en gång under året. Antalet blodgivare har mellan 2018 och 2023 minskat med sex procent i Stockholms län, samtidigt som sjukvårdens behov av blod är konstant.

– Fler blodgivare behövs för att det alltid ska finnas blod till de patienter som behöver, säger Cecilia Jutell, kommunikationsansvarig, Blodcentralen Stockholm.

Varje dygn går det åt omkring 100 liter blod i länets sjukvård vilket motsvarar blod från cirka 200 givare. Mest blod går åt till patienter med cancer och kroniska sjukdomar, och vid operationer. Fler blodgivare behövs nu från alla blodgrupper.

– Eftersom blod är en färskvara som bara kan lagras i sex veckor behöver blodlagret kontinuerligt fyllas på, säger Cecilia Jutell.

Om du är 18 - 60 år och frisk är chansen stor att du kan ge blod.

Boka din tid eller anmäl dig på geblod.nu

Du som redan är blodgivare; gå till geblod.nu och logga in för att se din personliga statistik.

Logga in på Min blodgivnig