Så blir den nya prehospitala läkartjänsten

Nu samlar Region Stockholm akutläkarbilen, jourläkarbilen samt den prehospitala bakjouren hos Ambulanssjukvården i StorStockholm AB (AISAB). Dessutom ska läkare omfördelas från en vägburen akutbilsenhet till att bemanna en av ambulanshelikoptrarna.

Redan i augusti 2023 beslutade hälso- och sjukvårdsnämnden att de prehospitala läkartjänsterna ska övergå i regionägd regi hos regionens leverantör AISAB. På tisdagen 23/1 fattade nämnden beslut om själva avtalets utformning.

Tjänsterna kommer, när organisationsförändringen är genomförd, att bestå av fyra delar:

• Akutläkarbil
  • Jourläkarbil
  • Ambulanshelikopter
  • Prehospital bakjour på prioriterings- och dirigeringstjänsten

Att organisera samtliga fyra uppdrag i egen regi bedöms stärka den sammanhållna vården från larmsamtal till omhändertagande, stärka internt kunskapsutbyte samt ge större kontinuitet i syfte att, bland annat, optimera regionens arbete med totalförsvarsplaneringen.

Förbättrad tillgänglighet

AISAB ska säkerställa att den prehospitala läkarorganisationen finns tillgänglig dygnet runt för patienter i hela regionen oavsett var man befinner sig. Därför genomförs förändringar i tjänsten.

Akutläkarbilarna har i dag en enhet i drift hela dygnet samt två enheter delar av dygn. I det nya avtalet kommer två enheter vara i drift hela dygnet medan en läkartjänst flyttas till ambulanshelikoptern. Det kommer förbättra tillgängligheten till läkare i länets ytterområden vid allvarliga tillbud.

Jourläkarbilarna är i dag i drift mellan 17:00 och 08:00 vardagar samt dygnet runt helger och röda dagar. I det nya avtalet kommer de vara i drift dygnet runt veckans alla dagar. Syftet är att få en bättre balans i tjänsten över dygnet samt att kunna avlasta vårdcentralerna med arbetsuppgifter som sker i patientens hem.

När alla förändringar är genomförda kommer det att finnas två akutläkarbilar, två jourläkarbilar, läkare i den ambulanshelikopter som har drifttid dygnet runt och prehospital bakjour tillgänglig dygnet runt årets alla dagar.

Successiv förändring

Avtalsperioden för det nya avtalet föreslås vara fem år med möjlighet till förlängning en eller flera gånger, i som längst fyra år. De nu gällande avtalen fasas ut successivt under 2024 och 2025.