Läget i vården vecka 3

Antalet som vårdas med covid-19 minskar på länets sjukhus. Även influensa och RS-virus fortsätter nedåt. I delar av vården är läget fortsatt ansträngt men hanterbart.

Det här är den femte rapporten om läget i vården i Region Stockholm årsskiftet 2023/2024. Rapporterna publiceras varje torsdag till och med 25 januari 2024.

Läget på sjukhusen gällande virussjukdomar har fortsatt förbättrats sedan förra veckan. Antalet som vårdas med covid-19 sjunker ytterligare och det är en nedgång i antalet fall av influensa och RS. Vinterkräksjuka ökar dock i länet.

– Denna vecka är det färre personer som behöver vårdas på sjukhus på grund av covid-19, influensa och RS. Samtidigt har vi en ökning av vinterkräksjuka. Det är fortsatt viktigt att stanna hemma om man är sjuk och att tvätta händerna ofta. Det säger Johan Bratt, chefläkare i Region Stockholm.

Stort behov av blodgivare

Just nu behövs påfyllning av alla blodgrupper. Blod är en färskvara som bara kan lagras i sex veckor och det går åt omkring 100 liter blod per dygn till patienter i Region Stockholm. Både nya blodgivare och de som redan ger blod behövs! Läs mer om att bli blodgivare på geblod.nu