Årets eldsjäl för livslång miljögärning

Det var inte länge sen han fick Naturskyddsföreningen att miljömärka kollektivtrafiken med Bra miljöval. Men Johan Böhlin, hållbarhetsstrateg på Trafikförvaltningen, belönas framför allt för 20 års passionerat miljöarbete som bland annat gjort Region Stockholm världsledande inom fossilfri kollektivtrafik.

– Att få projektleda många projekt som verkligen betytt något är en belöning i sig. Men det är klart att det är väldigt kul att det har resulterat i det här priset efter alla år.

Sommarklädd börjar han skönja en lugn pensionstillvaro med renoveringsprojekt på sommarstället i ytterskärgården. Att i lugn och ro få läsa klart Ålevangeliet. Men priset ger anledning till tillbakablick. Det började i tonåren.

– Vi var en stor familj med alla partifärger representerade kring middagsbordet, diskussionen gick varm och på sjuttiotalet var miljöfrågorna lika heta som nu, berättar Johan Böhlin.

Engagemanget ledde till flera års arbete som politisk sekreterare för miljöpartiet. Först i Österåkers kommun, sedan i riksdagen och därefter på regional nivå.

– Men 2005 värvades jag till dåvarande landstingets centrala miljöavdelning och kunde omsätta mina idéer i praktiken.

Första uppdraget var att fasa ut pvc-plaster och de mjukgörande ftalater som visat sig vara skadliga för fortplantningsförmågan. Nästa steg var att miljömärka produkter i den katalog där sjukvården beställer allt materiel. Vilket ledde till att leverantörerna inriktade sig på de miljömärkta produkter som efterfrågades.

Det stora eldprovet kom när det visade sig att Kalla fakta på Tv4 höll på med ett program om att sjukvårdsmaterial producerades under skandalmässiga förhållanden i Pakistan. Nu blev det bråttom. Tillsammans med Västra götalandsregionen och Skåne tog Johan Böhlin fram den uppförandekod för leverantörer som Sveriges alla regioner fortfarande använder.

– Det blev självklart rabalder i medierna men dåvarande finanslandstingsrådet behövde inte bli svarslös utan kunde ändå berätta om vår nya uppförandekod med krav på sjysta villkor för alla som jobbade med våra leverantörer, säger Johan Böhlin.

Ett annat projekt var att försöka upphandla en ”grön ambulans”. Ett upphandlingsunderlag publicerades med tuffa krav på bland annat inredning, bränsle och aereodynamisk utformning. Tiden gick, inga anbud kom, det här var svårt och oprövat.

– Men en leverantör som vi redan hade ett ramavtal ville vara med i projektet och helt enkelt lära sig vad vi ville ta fram. Och så blev det.

Det företag som byggde om utryckningsfordon fick en rejäl utmaning med att hitta miljövänliga material och kablage utan pvc-plast. De tunga biogastankarna gjorde också att fordonet riskerade att klassas som lätt lastbil. Men till slut rullade den gröna ambulansen ut på vägarna. Ytterligare 14 gröna ambulanser togs fram.

– En rolig följdeffekt var att ambulansbyggarföretaget började utrusta större taxibilar, polisbilar och räddningstjänstens fordon på samma sätt. Det gav dem en miljöprofil.

Vid sidan av den rikstäckande uppförandekoden är han ändå mest stolt över Region Stockholms fossilfria bussflotta och gröna spårtrafik. Johan Böhlin var länge med och skrev Region Stockholms miljöprogram och de allt mer ambitiösa mål som kom vart femte år och som politikerna beslutade om.

– När vi hade kommit upp till 75 procent fossilfri busstrafik bytte jag jobb och började på trafikförvaltningen. Där fick jag kavla upp armarna och sjösätta de mål jag själv varit med om att formulera. Hela bussflottan blev fossilfri 2018, noterar Johan Böhlin.

Johan Böhlins sista stora projekt är ta farväl av sina kära biogas- och etanolbussar. Nu ska bussarna gå på el. Pandemi och Ukrainakriget har satt käppar i hjulen men till sommaren 2024 ska 400 elbussar trafikera Stockholms län. Inom ett par år ska alla 2 200 bussar drivas med återvinningsbara batterier. Kanske kan det ge anledning att skriva romanen ”Bussevangeliet”, nu när pensionstillvaron väntar.

Regiondirektör Emma Lennartsson är imponerad av arbetet;

- Årets vinnare visar prov på stort engagemang, kompetens, kreativitet och ihärdighet för att ta sig an utmaningar och bidra till en mer hållbar utveckling. Jag är stolt över det fantastiska miljöarbete som görs i Region Stockholms olika verksamheter och hoppas att det ger ringar på vattnet både inom och utanför vår organisation.