Samarbete för fler arbetstillfällen i filmbranschen i länet

Filmbranschens har stort behov av arbetskraft både kvalificerade roller och instegsjobb. Genom ett samarbete mellan Film Stockholm AB, Arbetsförmedlingen Kultur Media och Stockholms stad anordnades ett evenemang för att matcha arbetssökande och arbetsgivare inom filmbranschen.

I början av maj anordnades en speeddejt på Filmhuset i Stockholm. Under en halvdag fick arbetsgivare från filmbranschen chansen att matchas ihop med arbetssökande utan erfarenhet av filminspelningar. Evenemanget arrangerades av den regionala filmfonden Film Stockholm tillsammans med Arbetsförmedlingen Kultur Media och Stockholms stad.

Dagen riktade sig mot arbetssökande utan erfarenhet av filmbranschen och fokuserade på instegsjobb som exempelvis platsassistent, inspelningsassistent och runner. Film Stockholm ville med detta evenemang kombinera uppdraget att utveckla branschen och förutsättningarna för att verka i Stockholms län.

Över 220 arbetssökande anmälde sig och 90 av dessa fick plats och därmed chansen att träffa en av åtta potentiella arbetsgivare.

För att ytterligare visa på möjligheterna att ta sig in i branschen fanns även representanter från skolor i Stockholm som driver utbildningar inom filmproduktion, samt Yrkesnämnden för Film & TV.

Läs mer på Film Stockholm AB:s webbplats