Emma Lennartsson ny regiondirektör

Regionrådsberedningen föreslår regionstyrelsen att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm. Ärendet behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 13 december.

Emma Lennartsson har tidigare bland annat arbetat i Region Uppsala som ekonomidirektör och tillförordnad regiondirektör och varit statssekreterare i Finansdepartementet och Statsrådsberedningen. Hon är i grunden nationalekonom och har en bred bakgrund med uppdrag inom statlig, regional, facklig och privat verksamhet.

- Uppdraget som regiondirektör är sannolikt ett av Sveriges roligaste och svåraste jobb, säger Emma Lennartsson. Jag ser fram emot att arbeta med och lära av många yrkesskickliga medarbetare som gör allt ifrån att rädda liv till att rädda klimatet. Samtidigt kommer det också bli tufft. Regionen är stor och komplex organisation, med många utmaningar och ett svårt ekonomiskt läge.

- Min erfarenhet från både Region Uppsala och Regeringskansliet är att vi bäst hanterar svåra uppgifter tillsammans och prioriterar det som är viktigast. Samarbete och prioriteringar kommer därför vara ledorden för mig om jag får uppdraget av regionstyrelsen, säger Emma Lennartsson.

Emma Lennartsson föreslås tillträda som ny regiondirektör i Region Stockholm den 9 januari 2023.

Uppdatering 13 december 2022

Emma Lennartsson utsedd till ny regiondirektör. Regionstyrelsen har på sitt sammanträde den 13 december beslutat att utse Emma Lennartsson till ny regiondirektör i Region Stockholm.