Inspirationsdag om barn och musik på Konserthuset

Kultursamordnare och pedagoger bjuds återkommande in till inspirationsdagar om och med barn och musik på Konserthuset i Stockholm.

Inspirationsdag

Syftet med inspirationsdagar inom olika konstområden är att sprida kunskap om kultur för och med barn, och tipsa om olika projekt i länet som ett sätt att stödja samordning av länets kulturliv.

Höstträff med tema musik på Konserthuset

Att sjunga och musicera före 6 års ålder har en rad positiva effekter för hjärnans utveckling, berättade Sissela Nutley, författare och forskare vid Karolinska Institutet inom barnhjärnans utveckling.

Musikpedagogen Karin Westerberg Kindgren knöt ihop forskningsrönen med det pågående nationella projektet Rösträtt – sång på förskolan, som hon är konstnärlig ledare för i Stockholms län.

Karolina Weber Ekdahl, violinist, och Bernard Cauchard, regissör, presenterade den ordlösa föreställningen Familjen Stråke, där musiken och instrumenten är de som talar.

Deltagarna fick en inblick i El sistema – en metod för att skapa en orkester med barn.

Inspirationsdagen bjöd även på instrumentprovning och exempel från projekt där professionella musiker spelar tillsammans med sjungande barn.

De som ville kunde avrunda dagen med en konsert med den världsberömde dirigenten Herbert Blomstedt.

Inspirationsdagen arrangerades genom ett samarbete mellan musikkonsulenterna i Region Stockholm och Konserthuset Stockholm.

Mer om kultur inom Region Stockholm