Om Region Stockholms covidbonus till medarbetarna

Den 10 maj 2022 beslutade regionfullmäktige att medarbetare i Region Stockholm ska få en covid-bonus på upp till 10 000 kronor för extraordinära insatser i pandemin under 2021. Covid-bonusen betalas nu ut med junilönen.

– Det är tack vare medarbetarnas insatser som Region Stockholm har klarat pandemins alla prövningar. Medarbetarna är regionens viktigaste resurs och på detta sätt kan vi ge särskild ersättning för deras viktiga insatser under den långa pandemin, säger Irene Svenonius, finansregionråd.

Medarbetare som får bonusen har varit anställda med månadslön från 1 juli 2021 i Region Stockholm eller i Region Stockholm majoritetsägda bolag. Medarbetaren ska också fortsatt varit anställd med månadslön när beslutet fattades i regionfullmäktige den 10 maj 2022. Bonusen är kopplad till medarbetarens sysselsättningsgrad och uppgår till maximalt 10 000 kr per anställd vid heltid. Timavlönade medarbetare omfattas inte. För medarbetare som varit lediga under hela eller delar av perioden 1 juli till 31 december 2021 påverkas inte bonusen om ledigheten är semesterlönegrundande. Annars reduceras bonusen proportionerligt.

Bonusen omfattar inte förvaltnings- och bolagschefer, direktörer samt personer med politiska förtroendeuppdrag och anställningar. Det är ett sätt att visa extra uppskattning för arbetet som gjort under pandemin. Det har varit extraordinära insatser från många människor under en lång tidsperiod.

Bonusen betalas ut i och med ordinarie löneutbetalning i juni 2022 och beskattas med en engångsskatt enligt gällande skatteregler. Bonusen ingår i den lön som tjänstepensionen beräknas på. Fullständig information till anställda om covid-bonusen finns på Region Stockholms intranät.