Kultursommarjobb till 169 ungdomar i tio kommuner

Länskulturkonsulenterna har, genom Regionstyrelsen, förmedlat handledarersättning för 169 sommarjobbsplatser för ungdomar i åldern 16 till 19 år, inom områdena dans, film och musik. Kultursommarjobben genomförs 2022 i tio olika kommuner i länet. Syftet med satsningen är att unga ska få möjlighet att prova ett konstnärligt yrke.

Insatserna för kultursommarjobb har bestått av en handledarersättning för de kultursommarjobb som genomförs under sommaren 2022, vilket möjliggjort för fler kommuner att anlita professionella kulturaktörer som handledare för sommarjobben. Länskulturkonsulenterna har också stöttat kommunerna genom rådgivning, förmedling av kulturutövare och möjlighet att låna kostnadsfri teknik för arbetet.

Totalt har länskulturkonsulenterna förmedlat handledarersättning för 169 sommarjobbsplatser för ungdomar i åldern 16 till 19 år inom områdena dans, film och musik. Kultursommarjobben genomförs 2022 i Botkyrka, Danderyd, Huddinge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nynäshamn, Solna, Tyresö och Österåker.

Bland annat kommer Botkyrka kommun i samarbete med Subtopia att erbjuda ungdomar sommarjobb inom film och dans. I Nacka kommun och Norrtälje kommun satsar man på att ungdomar ska få ta del av musik som sommarjobb. Och i Solna stad planeras det för kultursommarjobb inom både dans, film och musik.