Fler invånare aktuella för erbjudande om påfyllnadsdos 2 (dos 4)

Efter att Folkhälsomyndigheten i dag lämnat besked om att ytterligare grupper ska erbjudas en andra påfyllnadsdos (dos 4) av covid-19-vaccin öppnar nu Region Stockholm upp för att alla invånare mellan 65-79 år ska erbjudas dosen. Dosintervallet mellan dos 3 och 4 ska vara fyra månader.

- Skyddet i vaccinet minskar med tiden och därför är det viktigt att de invånare som erbjuds fler doser också tar dem för att ha ett fortsatt gott skydd mot covid-19-viruset som fortfarande finns runtomkring oss i samhället, säger Magnus Thyberg, vaccinationssamordnare i Region Stockholm. Det finns självklart också fortsatta möjligheter att påbörja sina vaccinationer om man inte gjort det än.

Möjligheten att boka tid för vaccination är uppdelat i tre åldersgrupper fördelat över tre veckor, för att de som är i störst behov ska få möjlighet att ta dosen först. Sms skickas ut från och med i dag 4 april till de invånare som har appen Alltid Öppet och där det gått fyra månader från det att man tagit dos 3.

Vecka 14: Personer 75 - 79 år (födda 1947 eller tidigare).

Vecka 15: Personer 70 - 74 år (födda 1952 eller tidigare).

Vecka 16: Personer 65 - 69 år (födda 1957 eller tidigare).

Fler grupper som är aktuella för påfyllnadsdos

Personer 18 - 64 år med måttlig till allvarlig immunbrist, där det har gått 3 månader sedan senaste dos kommer att kontaktas av Karolinska Universitetssjukhuset. Enstaka individer med svår grundsjukdom kan av patientansvarig läkare (PAL) ordineras vaccination utanför dessa grupper

Sedan tidigare erbjuds en andra påfyllnadsdos (fjärde dos) vaccin mot covid-19 för alla som är 80 år och äldre samt till personer som bor på särskilt boende för äldre (SÄBO), har hemtjänst eller hemsjukvård.

Om bokningen

Bokning sker i första hand via appen Alltid Öppet. Invånare som inte har appen kan när det gått 4 månader sedan de tog sin tredje dos ringa telefonbokningen på telefonnummer 08-428 429 30. För de invånare som inte talar svenska finns en telefonbokning på 10 olika språk, mer information finns på 1177.se.

Telefonbokning - 1177 Vårdguiden

Mellan 4 - 10 april sker bokningen endast genom appen Alltid Öppet eller telefonbokningen. Från och med måndag 11 april kan man även boka sin vaccination genom sin vårdcentral. Det går också att vaccinera sig i någon av de mobila bussarna som finns runtom i regionen fram till sista april. Mer information finns på 1177.se, som uppdateras under dagen.